Systém organizace a řízení dopravních firem je vzhledem k jejich stále rostoucí velikosti co do počtu vozidel a podstatně komplikovanějšímu pohybu na velké vzdálenosti natolik obtížnou záležitostí, že ji dokáže zvládnout skutečně kvalitně již jen elektronika. Uživatelům svých vozidel připravila Scania moderní propracovaný systém „Fleet managementu“ – FAS 2. Jeho princip spočívá v instalaci sběrnice dat a kapesního počítače na palubě vozidla, které je spojeno s komunikačním modulem. To umožňuje neustálou a snadnou výměnu informací mezi vozidlem a centrálou firmy. Na straně „základny“ funguje webové připojení s velmi širokou nabídkou služeb pro dopravce.
Systém zavedený Scanií zahrnuje dnes celé spektrum moderních modulů, které mohou být široce kombinovány podle konkrétních potřeb uživatele. Základními stavebními prvky jsou řídící internetový portál dopravce, datový komunikátor instalovaný ve vozidle a analytický softwarový systém.
Portál, fungující nepřetržitě a dosažitelný z libovolného místa na světě, je pochopitelně chráněn před vstupem neoprávněných osob a chrání uložená data. Zobrazuje průběžně fakta o pohybu všech systémem připojených vozidel, zaznamenává veškerou korespondenci s nimi, respektive jejich posádkami, třídí získávaná data do kompletů podle předem dané organizační struktury, případně je třídí podle skupin vozidel pohybujících se ve vybraném regionu či stavbě atd. Bezpečnost sítě zajišťuje Scania a zaručuje přístup k firemním datům pouze příslušnému uživateli služby.
Technicky velmi jednoduchou podmínkou pro připojení se do systému je vlastně jen držení obyčejného PC s připojením na internet a vybavení vozidel systémem FAS 2. Komunikace je zatím možná v pěti jazycích (angličtina, němčina, francouzština, holandština a švédština), v dohledné době bude fungovat i v češtině.
Zaznamenávaná data:
- celková doba provozu (hodin, minut)
- doba jízdy, zastávek (hodin, minut)
- vzdálenost (km)
- rychlost jízdy, momentální i průměrná (km/h)
- spotřeba paliva celková (litry)
- spotřeba paliva průměrná (l/100 km)
- spotřeba paliva poměrná (l/hod)
- teplota chladicí kapaliny momentální i průměrná (°C)
- tlak oleje momentální i průměrný (bar)
- otáčky motoru momentální i průměrné (ot/min)
- počet užití brzd všech systémů
- počet „panických“ brzdění ul