Ve srovnání se začátkem devadesátých let je v současnosti nabídka čerpacích stanic u nás bohatá a problémy s hledáním čerpací stanice jsou už minulostí. To se odráží i v nákupních chování českých motoristů – motoristé návštěvu čerpací stanice plánují relativně méně než dříve. Jak ale ukázal výzkum PETROL STATION SHOPPER 2006, realizovaný na vzorku 1000 návštěvníků čerpacích stanic, jen asi 1/3 návštěvníků čerpacích stanic zde zastaví náhodně.
Mezi nejdůležitější faktory, které ovlivňují výběr čerpací stanice, jsou lokalita (zmiňuje ji v nějaké podobě asi 60% řidičů), důležitá je i nabídka zboží a kvalita služeb na čerpací stanici, které mají značný vliv na věrnost zákazníků. Značka čerpací stanice hraje roli pro 60% řidičů, ochota natankovat u neznačkové stanice je vyšší na venkově.
Výzkum také ukázal, že přestože jsou co do počtu řidiči z povolání a ti, kteří řídí jako součást své profese, v menšině, mezi návštěvníky čerpacích stanic tvoří asi 60% zákazníků. Tito řidiči, kteří tráví na cestách hodně času, jsou pak při volbě čerpací stanice mnohem zkušenější a náročnější. Rozhodující je pro ně zvyk, snadné parkování, kvalita sociálního zařízení a nabídka prodejny a občerstvení. Naproti tomu téměř polovina řidičů na soukromých jízdách si vybírá čerpací stanici náhodně. Řidiči, u nichž převažují soukromé jízdy, jsou také méně nároční na služby.
Obchod čerpacích stanic přitom už dávno není jen o prodeji pohonných hmot, nabídka prodejny s doprovodným sortimentem a často i restaurace je nejen motivem pro návštěvu, tyto prvky prodeje znamenají i důležitou část obratu čerpací stanice. 90% dotázaných nakupuje pohonné hmoty několikrát měsíčně, téměř všichni na čerpací stanici nakupují i doplňkový sortiment (80%).
Nákup na čerpací stanici je do značné míry impulsní a vystavení zboží, jeho čerstvost a atraktivita hraje klíčovou roli. Nabídka shopu je pak jedním z důležitých prvků, které vytvářejí image řetězce a mají vliv na věrnost zákazníků.