Ve dnech 23. – 25. listopadu 2006 proběhl v polském Krakově čtvrtý ročník vinařského veletrhu ENOEXPO. Poprvé v jeho historii se na něm oficiálně představily také vinařské firmy z Moravy.
Na výstavní ploše o stu čtverečních metrech se představilo 15 vinařských firem z Moravy. Zastoupeny byly všechny čtyři moravské podoblasti, přičemž nejvíce vystavovatelů pocházelo z Mikulovské podoblasti.
„Je to historický okamžik. Veletrh ENOXPO je největší vinařskou veletržní akcí v Polsku a jednou z nejvýznamnějších událostí v polském hotelnictví a gastronomii,“ řekl Pavel Krška, ředitel Národního vinařského centra. „Z našeho hlediska se jedná o jedinečnou příležitost, kdy se můžeme ucházet o polského zákazníka. Polsko vnímáme jako velmi významného a perspektivního obchodního partnera“.
Polský spotřebitel se dříve orientoval spíše na jiný druh alkoholu. To se však podle ing. Kršky již změnilo. V jeho spotřebitelském chování je stále více patrný příklon k západoevropskému stylu života, a tedy k vyhledávání vína jako moderního společenského nápoje. Poptávka po kvalitním vínu roste především u mladé generace.
Čeští vývozci vína mohou využít především geografické i kulturní blízkosti obou zemí. Ze zkušeností moravských vinařů vyplývá, že o moravské víno a jeho výrobu má zájem stále více polských turistů. „Doufáme, že se brzy podaří navázat na tradice obchodu s vínem mezi oběma státy, která sahá hluboko do historie“, poznamenal P. Krška.
Celá prezentace se realizovala s finanční podporou Vinařského fondu ČR a její produkci zajišťovalo Národní vinařské centrum ve Valticích ve spolupráci s agenturou CzechTrade v Polsku.
První ročník veletrhu ENOEXPO se konal před třemi lety jako rozšiřující událost veletrhu hotelnictví a restaurací HORECA v Krakově. Od té doby oba veletrhy probíhají souběžně.
– toy –
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.