Mezi klíčová témata managementu firem a institucí v reformních zemích střední a východní Evropy nepochybně patří otázka, jak dělat marketing co nejefektivněji. Shodli se na tom účastníci kongresu Marketing Management 2002, který byl v pořadí již třetím výročním setkáním top manažerů a marketérů z různých odvětví české ekonomiky i z dalších zemí regionu.
Efektivní marketing má podle organizátorů kongresu, poradenské firmy INCOMA Consult a CIMA – Českého institutu pro marketing, 2 základní opěrné pilíře: aktivity založené na dodání správné hodnoty zákazníkům a vyvážené role všech „základních pater“ firmy – vlastníků, top managementu i marketing managementu.
K jednotlivým aspektům efektivního marketingu vystoupilo 6 klíčových řečníků. Problematikou identifikace hodnoty pro zákazníka se zabývalo vystoupení Petry Heinlein, členky představenstva výzkumného holdingu GfK. Pohled top managementu prezentovali Jiří Škorvaga z České spořitelny a Jannis Samaras ze společnosti Santa Nápoje. Diskusi na téma efektivního marketingu zásadním způsobem obohatily referáty 2 marketingových ředitelů – Miroslava Řezníka z České pojišťovny a Marcela Tomana z Aliatelu. Plenární část kongresu uzavřel David Seibert (Oracle Czech), který účastníky přesvědčil o tom, že existují reálné možnosti analyzovat vliv marketingových výdajů na obchodní výsledky firmy.
Odpolední část kongresu probíhala v 5 paralelních diskusních sekcích, z nichž největší zájem byl o problematiku měření marketingové efektivity (moderátor: Jaroslav Kuchař z INCOMA Consult) a o hledání optimální relace mezi kreativitou a efektivitou (moderátor: Jiří Mikeš, Asociace komunikačních agentur). Na kongres navázal slavnostní večer Brand Manager roku, pořádaný časopisem Strategie.
- Letošní ročník kongresu byl charakteristický rekordním počtem svých účastníků (cca 320).
- Struktura účastníků byla v zásadě totožná s předchozími 2 ročníky, došlo však k posílení účasti top manažerů (33%) a senior marketing manažerů (43%). Junior marketing manažeři reprezentovali 16% účastníků, zbylých 6% byli zejména novináři, pedagogové a zástupci podnikatelských svazů.
- Kongres opět vynikal pestrým zastoupením různých segmentů ekonomiky a naplnil tak jeden ze svých hlavních cílů – stát se diskusní platformou meziodvětvového charakteru. Nejsilnější byla jako tradičně skupina delegátů z firem vyrábějících spotřební zboží (18%). Oproti předchozím ročníkům došlo k výraznému posílení odvětví informačních a komunikačních technologií (14%), marketingových služeb (14%) a maloobchodu/distribuce (10%). Zastoupení dalších segmentů: poradenství a výzkum (13%), média (8%), finanční služby (5%), vzdělávání (5%), těžký průmysl (4%), automobilový průmysl (2%), utility (2%).
- Kongres se konal díky podpoře řady firem a institucí. Zvláštní poděkování organizátorů patří generálnímu partneru – společnosti GfK Praha a odbornému partneru – firmě Oracle Czech.