Společnosti, které nedbají na povzbuzování a odměňování inovací, riskují ztrátu konkurenční výhody, uvádí se v nové publikaci společnosti PricewaterhouseCoopers Jak dosáhnout úspěchu. Tento „průvodce na cestě podniku k úspěchu“ vymezuje deset základních předpokladů inovačního přístupu k podnikání.
Společnosti čelí v důsledku současného zpomalení ekonomiky zvýšenému tlaku na efektivní využívání času a zdrojů, a často tak není zřejmé, jak skloubit podporu inovací s nezbytnými úspornými opatřeními. Jenže právě organizace povzbuzující a podporující inovace – ať už při vývoji nových produktů, nebo pro zefektivnění činnosti podniku – se dokáží lépe vyrovnat s ekonomickými tlaky i změnami.
Philip Collins, partner společnosti PricewaterhouseCoopers, uvedl:
“Je skutečností, že jen málokterá společnost si dlouhodobě udrží vedoucí pozici – stačí se podívat na složení žebříčku FTSE 100 před pouhými 20 lety, aby si člověk uvědomil, že bez dobré přípravy na změny dokáže být úspěch velmi prchavý. V dnešní ekonomice to platí tím více: společnosti musejí investovat do vytváření nových myšlenek, jinak zajdou na úbytě.”
Společnosti by měly zajistit, aby inovační přístup byl samozřejmostí jak pro jejich způsob fungování, tak pro zaměstnance. Philip Collins k tomu řekl:
“Inovace jsou ve své podstatě založeny na lidech a na vytváření prostředí, které umožní rozvíjet a využívat nápady. Pokud zaměstnanci nejsou přesvědčeni, že jejich myšlenkám je přikládána důležitost a věnována podpora, nemůže inovační kultura v organizaci vzkvétat.“
Je také nutné si neustále připomínat, že zajištění realizace dobrých myšlenek je stejně důležité, jako vymýšlení nápadů. Jak říká Philip Collins:
“Opravdovou inovační kulturu lze efektivně vytvořit jen tehdy, jsou-li inovace jednoznačně podporovány nejvyšším vedením. Nicméně velebit a podněcovat inovace je marné a bezúčelné, jestliže nápady nejsou pečlivě řízeny a uskutečňovány v praxi.”
Následující výčet obsahuje deset základních kroků pro podporu inovací v organizaci:
- Postarejte se, aby se inovační přístup stal součástí vaší podnikové kultury.
Nenechávejte vytváření inovací na podnikové výjezdní akce. Raději zajistěte, aby se inovace staly součástí běžného pracovního života zaměstnanců. - Získejte lidi pro inovace co nejdříve – zdůrazňujte jejich význam už při nástupu.
Hned v den nástupu do zaměstnání je třeba všem zaměstnancům jasně ozřejmit, že inovace jsou součástí kultury společnosti a všichni pracovníci jsou podporováni, aby se do inovačního procesu zapojili. - Získejte někoho z vedení společnosti, aby se inovací ujal a podporoval je.
Vedení společnosti musí vytvořit vizi a určit priority. Pokud vedení či představenstvo není upřímně oddáno principu inovací, je každý projekt na jejich podporu předem odsouzený ke krachu. - Buďte otevření – učte se od co největšího počtu lidí.
Nehledejte inspiraci pouze ve svém tradičním odvětví: poučit se často můžete od i kreativních společností z jiných sektorů. - Vytvořte vhodné pracovní prostředí.
Pokuste se zajistit, aby někde v budově společnosti bylo vyčleněno místo, které inspiruje k brainstormingu, jenž je nepostradatelnou součástí inovačního procesu, místo, kde se lidé budou cítit uvolněně a nebudou mít zábrany hovořit o svých nápadech. - Buďte připraveni investovat do inovací.
Inovace stojí peníze, ať už jde o rozpočet na výzkum a vývoj, spotřebu času na efektivní brainstorming a rozvíjení námětů, nebo o odepsání nákladů na nezdařené projekty. - Udělejte si čas na realizaci dobrých myšlenek.
Mít dobrý nápad je často ten nejsnazší krok procesu inovace. Mnohem těžší je uvést věci do pohybu. Pokuste prací vytíženým zaměstnancům vytvořit klidnější chvíle, které jim umožní věnovat čas dalšímu rozvíjení prvotní myšlenky. - Netrestejte nezdar.
Pokud se lidé bojí nezdaru, nebudou ochotni na sebe brát rizika nutně spojená s každým inovačním procesem. Je nutné dát jim právo experimentovat. - Vždy odměňujte dobré nápady.
Lidem musí pochopit, že jim účast na inovačním procesu poskytne zajímavé přínosy. Mohou mezi ně patřit finanční odměny, rozvoj různých druhů dovedností i výhody jako prodloužená dovolená. - A na konec: měřte úspěšnost vaší společnosti při inovování.
Zjistěte, jak dlouho trvá a kolik stojí cesta od počátečního námětu ke konečnému produktu nebo procesu, a podle toho pak stanovte cíle zvyšující budoucí výkonnost. Průběžně vyhodnocujte svou inovační strategii, a pokud nefunguje, nebojte se ji změnit.