Služby

Poštovní monopoly mají skončit do tří let

Evropská komise navrhla členským zemím EU, aby do roku 2009 zcela zrušily státní chráněné monopoly na poštovní služby. Její vlastní průzkum totiž ukázal, že je to nejlepší způsob, jak zachovat univerzální poštovní službu a zároveň zvýšit její kvalitu.

Státní poštovní monopol je zachováván na zásilky do hmotnosti 50 gramů. V ostatních doručovacích službách už státním poštám konkurují soukromé firmy postupně od roku 1997.

Odhaduje se, že poštovní trh v celé EU obnáší roční tržby kolem 90 mld. EUR (2550,15 mld. Kč) a zásilky menší než 50 gramů z toho činí polovinu.

I to je jedním z důvodů, proč má myšlenka úplné liberalizace poštovních služeb řadu vlivných odpůrců, např. Francii, Itálii nebo Španělsko. Proti jsou také odbory, které se obávají o ztrátu pracovních míst. Státní pošty v EU nyní zaměstnávají kolem 5 milionů lidí.

Evropská komise připouští, že na tzv. univerzální poštovní službu by mohly národní státy vyplácet dotace, např. poštám v místech s řídkým osídlením. Dalším opatřením by bylo zavedení regulátorů trhu.

Kritici však upozorňují, že návrhy Komise jsou zatím příliš nekonkrétní a že členské státy musejí znát mnohem více podrobností, aby se mohly rozhodnout.

Liberalizace naproti tomu má podporu v zemích, kde již funguje, tj. ve Velké Británii, Finsku, Švédsku a také v Německu. Její zastánci vidí v demonopolizaci pošt jeden z důležitých kroků k liberalizaci trhu služeb v EU jako takového.

„Výsledky rozsáhlého výzkumu nás přesvědčují, že liberalizace poštovního trhu je nejlepším způsobem, jak zachovat univerzální službu a zároveň zvýšit její kvalitu a rozšířit možnost volby pro spotřebitele,“ uvedla EK ve svém prohlášení. „Šikovní operátoři a šikovné země v tom vidí své nové příležitosti,“ přisadil si Charlie McCreevy, komisař pro vnitřní obchod.

Pozorovatelé se ale obávají, že své příležitosti se mohou chopit i odpůrci liberalizace a téma zpolitizovat podobně, jako se Směrnice o liberalizaci trhu služeb v EU stala tématem voleb ve Francii v roce 2005.

– jef –

Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.

Čtěte také

  1. Specialista na digitální obsah a vizualizaci iiot
    Brno-Ostrovačice | od 50 000 Kč výše
  2. Obchodní manažer pro prodej reklamy v mobilních aplikacích
    Bratislava
  3. PPC specialista | senior | 2 dny home office
    České Budějovice | 50000 - 100000 Kč za měsíc
  4. Koordinátor/ka promo akcí - možnost práce Z domova
    Modletice
  5. Obchodní zástupce pro hokejovou značku (celá ČR)
    Plzeň | 30000 - 70000 Kč za měsíc
Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!