Vést firmu je jako sedět v koši na lodním stěžni a vyhlížet možná úskalí a přístavy, ve kterých by bylo možné výhodně směnit náklad. Jenomže o nebezpečích skrytých pod vodou je nutné vědět s dostatečným předstihem, aby bylo možné se jim vyhnout. Zkušení vůdci je rozpoznají podle symptomů, ale co ti ostatní?
Podle knihy Změňte pravidla byznysu ve svůj prospěch – metoda Disruption existuje sedm varovných signálů a pokud je zpozorujete včas, máte ještě dostatek času obrátit kormidlo. Prvním z nich je fakt, že už nejste tím, kdo by ostatním diktoval směr. Jiná firma převzala roli toho, který nastavuje limity – protože vy jste se drželi tradic natolik, že se staly překážkou nekonvenčnímu myšlení.
Čím dál více máte v oblibě zvláštní nabídky a propagační akce. Možná je váš produkt čím dál tím průměrnější a je těžké jej odlišit od konkurenčních značek. Poslední záchranou se stává cena, která ale vede k cenové válce a následně k snižování kvality produktu. Je jen na vašem rozhodnutí, zda je tento způsob propagace pro vás ten pravý.
Myslíte si, že nic a nikdo vás na lopatky nepoloží? A nežijete náhodou jen ve vlastní hlavě? Pravděpodobně jste dostatečně nesledovali konkurenci, vývoj trhu nebo poptávky. Snadno se stanete zranitelnými, protože si nejste vědomi vlastních slabin.
Stále častěji k vám proudí signály, že se mění konkurenční prostředí. Podrobně je prozkoumejte a novýma očima se podívejte na vlastní nabídku. Máte nakročeno směrem, kterým se poptávka vyvíjí? Využijte drobné výhody a změňte se ve vedoucí značku segmentu.
Z prodejen, obchodního oddělení a průzkumu se dozvídáte, že se mění struktura zákaznické základny. Možná jste velmi úspěšně oslovili skrytou cílovou skupinu, která by stála za detailnější prozkoumání. Anebo nesledujete demografické a společenské trendy a zůstávají vám jen takoví zákazníci, kteří jsou vám věrní.
Nejste si jisti, zda byste dokázali přesně a jasně vyjádřit vizi své společnosti? Taková nejistota povede ke zmatkům mezi zaměstnanci, což poškodí vaše obchodní výsledky a nakonec vaše jméno zapadne. Je dost pravděpodobné, že jakmile objevíte tento problém, brzo uvidíte i další – a to je první krok k tomu, abyste byli blíž k úspěšné společnosti.
Základem k vykročení ze všech popsaných symptomů je schopnost podívat se na každodenní realitu vaší společnosti novýma očima: očima konkurence, očima zákazníka, očima zaměstnance, … Potom budete potřebovat čerstvou hlavu a odvahu, abyste se nezalekli ani těch nejšílenějších nápadů, ze kterých ale po učesání a promyšlení může vzejít inspirace nebo řešení. A nezapomínejte na kolegy – na ty, se kterými si rozumíte, i na ty, jejichž způsoby vám nějak nejdou pod nos. Zrovna ti totiž mohou přinést takový pohled, který by vás nenapadl – a třeba to bude právě ten, který vám pomůže včas obrátit kormidlo, vyhnout se skalisku a elegantně vplout do přístavu, kde kupci skoupí celý Váš náklad.
Jean-Marie Dru: Změňte pravidla byznysu ve svůj prospěch
ISBN: 80-247-1396-9
Vydalo nakladatelství Grada
Autorka recenze: Jana Kneschke