Marketing

Otevření trhu s elektrickou energií – marketingová příležitost pro výrobce i dodavatele

Již téměř půl roku se v praxi uplatňuje částečné otevření trhu s elektrickou energií, v rámci kterého mají největší spotřebitelé energie možnost zvolit si svého vlastního dodavatele elektřiny. Od příštího roku se tato hranice posune níž, možnost volby pak bude mít asi 400 firem z celé ČR. Dodavatelé elektrické energie tak ztrácejí jistotu dodávek proudu pro všechny své zákazníky se sídlem na daném území. Tato zásadní změna otevírá možnosti jak pro marketingovou propagaci distributorů energie, tak i samotných spotřebitelů.

Nákup a prodej elektrické energie přestal být výsostní problematikou pro techniky a podnikové energetiky. Snižování výrobních nákladů firem je nyní předmětem zájmu i ekonomů a marketerů, kteří mohou usilovat o levnější elektřinu pro svůj podnik, nebo naopak, pokud zastupují distributora energie, o získání nových zákazníků. Dnes již nejde jenom o volty, watty a gigajouly, ale o vstřícný přístup, dostatek informací a spolehlivé partnerství.

Necelá stovka největších českých spotřebitelů elektřiny si díky dosavadnímu otevření trhu s elektřinou vydobyla slevu v rozsahu od jednoho do pěti procent stávající ceny. Většina z nich sice zůstala u svého původního dodavatele, všichni se však těší zvýšené pozornosti svých stávajících i potenciálních distributorů elektřiny z celé ČR. Od začátku roku 2003 bude tyto výsady mít dalších asi 300 firem a podniků, v roce 2006 se trh s elektrickou energií otevře pro všechny spotřebitele, tedy i domácnosti.

Důležitost rizika ztráty zákazníka je přitom při všech těchto změnách nejvyšší. Na první pohled se totiž může zdát, že jednociferní snížení cen za elektřinu a jenom malé množství spotřebitelů měnící svého dodavatele znamenají, že důležitost celého procesu není vysoká. Opak je pravdou. Právě riziko ztráty zákazníka a změny dodavatele vede distributory elektřiny k novým aktivitám.

Všechny energetické distribuční podniky zkvalitnili svou prezentaci navenek a některé organizují přímo i reklamní kampaň propagující své nové firemní produkty. Organizují například semináře pro velké spotřebitele, individuálně je kontaktují, snaží se o pozitivní image své značky. Je to další příklad toho, že ze zvýšené konkurence v oboru profituje koncový zákazník.

Jednou z novinek liberalizovaného trhu a možnosti volby dodavatele je například i tzv. zelená elektřina. Jedná se o elektrickou energii vyrobenou z obnovitelných zdrojů energie, výroba které nemá negativní dopady na životní prostředí. Podniky, které si tuto „ekologickou elektřinu“ zakoupí, získají jistotu, že zásadním způsobem snížili negativní environmentální dopady své činnosti, respektive výroby. Tuto skutečnost pak mohou využít pro propagování své značky na trhu. Díky otevírání trhu tak i běžní spotřebitelé získávají možnost zakoupit si výrobek, při výrobě kterého byla použita elektřina vyrobena z obnovitelných zdrojů energie. Nejen pro vysloveně ekologicky smýšlející skupinu obyvatel to tak může být zajímavým argumentem pro volbu daného výrobku.

S dalším postupem otevírání trhu s elektřinou budeme za několik let pravděpodobně svědky i toho, že elektřinu bude možné koupit přes internet, v obchodním domě, nebo že spolu s elektřinou bude možné koupit i zemní plyn, vodu, nebo telekomunikační služby. Elektřina je sice produkt, který se nedá skladovat, dá se ale nabízet a prodávat různými formami.

Úplné otevření se trhu s elektrickou energií pro všechny spotřebitele nastane až začátkem roku 2006. Reakce na první etapu otevření trhu s elektřinou ale naznačili, že by k němu mohlo dojít i rychleji, než určuje tzv. energetický zákon. Právě proto panuje mezi dodavateli i spotřebiteli živý zájem, jak lépe využít těchto změn a novinek. Příležitostí k tomu bude například mezinárodní konference EEBW: Energie efektivně 2002 (www.eebw.cz), jejíž specializovaná sekce „Liberalizace trhu“ bude věnována právě této tématice. Spotřebitelé energie zde budou mít možnost vyměnit si své zkušenosti o tom, jak co nejvíce vytěžit z právě probíhajících změn na energetickém trhu.

Graf:
Stupeň otevření energetických trhů v EU

Graf ukazuje stupeň otevření trhu s elektrickou energií v zemích Evropské unie. Jak je z něho vidět, většina členských zemí EU se rozhodla pro větší otevření trhu, než ji k tomu zavazovala evropská legislativa. Důvodem jsou především výhody rozšířené konkurence pro koncové spotřebitele.

Vzhledem k tomu, že téma využití marketingu při prodeji a spotřebě elektrické energie je relativně nové, značný je i zájem o toto téma mezi výrobci i spotřebiteli energie. Příležitostí k výměně zkušeností v této oblasti bude například mezinárodní konference EEBW: Energie efektivně 2002, která se uskuteční ve dnech 5.-7. listopadu 2002 v Kongresovém centru Praha. Specializovaná sekce konference bude věnována právě tématice liberalizace energetických trhů a z ní vyplývajících výhodám pro spotřebitele energie. Více informací o konference EEBW: Energie efektivně 2002 najdete na stránkách www.eebw.cz.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!