Nové vozy metra od společnosti Siemens, které jezdí na pražské lince metra C, budou jezdit také v Jižní Americe. Objednalo si je venezuelské přístavní město Maracaibo. Vozy budou upraveny pro místní provoz a náročné klimatické podmínky. Stejně jako u pražského metra, i vlaky pro Maracaibo vyrobí pražský výrobní závod Siemens Kolejová vozidla. Celková hodnota zakázky je téměř 5 miliard korun.
V jakých parametrech se vozy pro Venezuelu od těch pražských odlišují? Na lince C jezdí vlaky složené z pěti vozů, v Maracaibu budou jezdit v jednom vlaku jen vozy tři. Přepravní kapacita tedy bude asi 250.000 cestujících denně. Pražské metro je napájeno tzv. třetí kolejnicí, jeho jihoamerická verze má vrchní sběrač proudu. Největší novinkou je ovšem venkovní provoz a s ním související zabudování výkonné klimatizace.
Jan Maj, jednatel závodu Siemens Kolejová vozidla, k první dodávce vlaků do Venezuely řekl: „Kvalitu vozů pro pražské metro ověřil bezchybný provoz na členité pražské trati. Teď je čeká další výzva v podobě venkovního provozu v náročných klimatických podmínkách Jižní Ameriky.“ Dvoumilionový přístav Maracaibo leží v subtropickém podnebním pásu, který se vyznačuje vysokými letními teplotami a vydatnými dešti v zimním období. Maracaibo je nejteplejším městem Venezuely – venkovní teploty zde dosahují až 40 stupňů Celsia, v zimní období se zde vyskytují vydatné deště.
Maracaibo objednalo od společnosti Siemens nejen sedm třívozových souprav metra, ale i kompletní dodávku příslušné infrastruktury na klíč. První fáze výstavby bude dokončena do konce roku 2007, v jejím rámci bude do provozu nasazeno šest vlaků. První třívozový vlak byl sestaven na přelomu měsíců června a července a před odesláním do Venezuely se ve zkušebním centru společnosti Siemens Wegberg-Wildenrath podrobil rozsáhlým testům. 2.srpna tohoto roku byl vlak slavnostně přestaven veřejnosti v Maracaibu. Fotografie přiložené k článku ukazují cestu prvního kompletního vlaku do Jižní Ameriky. Do konce roku bude následovat dodávka dalších šesti souprav. Metro bude jezdit v intervalu pěti minut, v provozu bude mezi pátou hodinou ranní a jedenáctou večerní.
Vedle vlastních vozidel dodá Siemens i sdělovací a zabezpečovací techniku, napájení, výstavbu kolejí, jízdenkové automaty a depa vozidel. Po dokončení výstavby bude Linka 1 měřit asi 14 kilometrů. V budoucnu plánuje město výstavbu sítě metra se čtyřmi trasami o celkové délce asi 60 kilometrů kolejí. K podpisu kontraktu došlo v lednu 2001, stavba oficiálně začala v září 2003. První úsek linky měří 6,9 kilometru a má šest stanic, z toho čtyři z nich jsou povrchové a dvě nadzemní.
– red –