Ford připravuje ve Velké Británii masivní investici ve výši nejméně jedné miliardy liber (asi 41,5 mld. Kč). Peníze poputují do nových technologií, přispívajících k trvale udržitelnému rozvoji.
Na tomto projektu bude spolupracovat na 9500 inženýrů z mnoha vývojových oddělení skupiny Premier Automotive Group (Ford, Volvo, Jaguar a Land Rover). Výsledkem jejich společného úsilí bude více než 100 nových modelů, nabízejících nižší spotřebu paliva i emise skleníkových plynů. Například Ford Focus, auto roku 2006 v ČR, dosáhne kombinované spotřeby 4,0 l/100 km.
„Díky sjednocení inženýrského potenciálu všech našich značek nabídneme širší spektrum nových technologií. A využitím těchto technologií napříč celou produktovou řadou dosáhneme významného snížení emisí CO2. Rovněž pomůžeme našim zákazníkům snížit spotřebu fosilních paliv a uspořit tak jejich peníze, řekl v pondělí na tiskové konferenci v Londýně šéf Ford of Europe Lewis Booth.“
Booth také zdůraznil efekt, o kterém mluví jako o „faktoru násobení“. Například Ford Focus je nejprodávanějším vozem ve Velké Británii – každoročně si ho pořídí 145 000 Britů. Už malé zlepšení sníží množství CO2, vypouštěného na britských ostrovech do atmosféry, víc než všechny hybridy dohromady. „V budoucnu vyprodukuje běžný Ford Focus během sta kilometrů méně než 100 gramů CO2, tedy o dvacet procent méně než dnešní model“, vysvětlil Booth.
Technický ředitel Fordu Richard Parry Jones zmínil další souvislosti: „Je jasné, že (ze zvyšování emisí) nelze vinit pouze automobilový průmysl. Podle některých odhadů vytvoří provoz běžné domácnosti (vytápění, horká voda, osvětlení atd.) až dvakrát více skleníkových plynů než osobní doprava téže domácnosti. Změny se musí dotknout všech oblastí života. My ve Fordu jsme si své odpovědnosti vědomi.
Ke strategii několika různých technologií nás vedou tři důvody. Za prvé se na obzoru nerýsuje žádná automobilová technologie, která by umožnila stabilizovat úroveň CO2 v atmosféře beze změn v dalších oblastech života. Za druhé, nedokážeme přesně říci, jakým směrem se bude ubírat automobilový trh a jakou roli sehrají rozdíly v jednotlivých regionech. A konečně, jak se vozidla stávají ekologičtějšími, najít další prostor ke zlepšení je stále těžší.
Naše strategie nám dovoluje přizpůsobit nabídku podle požadavkům jednotlivých trhů. Díky uplatnění nových technologií nabídneme v následujících šesti letech více než sto modelů či modelových variant.“
– red –