Výzkum trhu

Trh ojetých vozů v České republice

Celý automobilový trh se skládá ze tří základních segmentů – prodeje nových vozů, prodeje dovezených ojetých vozů a prodeje ojetých vozů z domácích zdrojů (poslední dva společně tvoří trh ojetých vozů v České republice).
Struktura prvních registrací, daná poměrem registrací nových osobních automobilů a ojetých vozů z dovozu, je z pohledu vývoje dlouhodobě nepříznivá, podíl ojetých vozidel díky rostoucím dovozům na celkových registracích meziročně vzrůstá. V těchto údajích však nejsou zahrnuty prodeje ojetých vozů z domácích zdrojů (tedy vozů, které změnily svého majitele v rámci ČR), které představují dalších několik set tisíc obchodních případů ročně.

Již před několika lety podíl ojetin z dovozu poprvé přesáhl polovinu všech registrací osobních automobilů. Vysoký podíl obchodu s ojetinami tak zpomaluje tempo omlazování českého vozového parku, jehož průměrný věk výrazně přesahuje 13 let a patří k jedněm z nejvyšších ve vyspělých evropských zemích.

Obchod s ojetými automobily však patří k významným fenoménům českého automobilového trhu a je předmětem zájmu nejen specializovaných obchodníků, ale i prodejců nových vozů. Řada z nich totiž pojímá prodej kvalitních ojetých automobilů nejen jako další segment svého podnikání, ale i jako významný marketingový nástroj pro podporu prodeje nových vozů. Zákazník si samozřejmě raději koupí nový automobil u toho dealera, který mu současně pomůže s odprodejem jeho původního vozu za seriozních podmínek. Současně takový dealer umožní seznámit se se značkou v podobě kvalitní ojetiny i těm zákazníkům, kteří koupi nového vozu konkrétní značky zatím nepreferují z finančních důvodů.

Obchod s kvalitními ojetinami s jasným původem, stářím do 3 let, pravidelnou údržbou a případně doplňkovou zárukou od dealera je tedy v ČR na vzestupu. Poptávka po vozech s těmito charakteristikami je poměrně vysoká a v řadě případů nenajdeme na českém trhu vůz konkrétní značky v nabídce takto specifikovaných ojetin, přestože prodeje nových vozů konkrétního modelu jsou poměrně vysoké. Tržní podíl kvalitních ojetin do 3 let věku nepřesahuje v současné době 15%, ale dle zájmu zákazníků lze předpokládat, že se zvýší k cca 25% a významně tak přispěje k omlazení českého vozového parku (jak vyplývá ze studie společnosti INCOMA Research). Kvalitní ojetina je samozřejmě alternativou k novému vozu, a trend posunu ke kvalitním ojetým vozům tak může dále zostřit konkurenční boj na trhu nových automobilů.

Nabídka kvalitních ojetých vozů je zajímavá nejen pro privátní zákazníky, ale i pro firmy provozující vlastní vozové parky. Zejména v případě malých a středních firem je možnost nákupu kvalitní ojetiny vnímána buď jako možnost získání stále ještě kvalitního vozu za nižší cenu než vozu nového, nebo je poměrně častým jevem, kdy za cenu vyhrazenou na nákup nového vozu je nakonec zakoupena kvalitní ojetina, ale o třídu vyšší.

Další informace jsou k dispozici ve studii Trh ojetými vozy v ČR, kterou zpracovala společnost INCOMA Research v květnu 2006.

Radek Mužík, Incoma

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!