Počet domácností, které používají svůj automobil při nákupu rychloobrátkového spotřebního zboží, ve střední a východní Evropě stále roste. Studie „Shopper Typology CEE“ založená na výzkumu společností INCOMA Research a GfK poukazuje na to, že více než 21 milionů domácností ve sledovaném středo a východoevropském regionu (Česká republika, Slovensko, Polsko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Srbsko a Černá Hora, Chorvatsko, Ukrajina zastoupená Kyjevem, Rusko zastoupené Moskvou a Petrohradem) využívá při nákupu potravin a základního nepotravinářského sortimentu svůj automobil. To je více než 40 % z celkové populace.
Tato mobilita dává spotřebitelům možnost být mnohem více nároční při výběru svého hlavního nákupního místa a reagovat mnohem citlivěji na různé cenové hladiny v jednotlivých nákupních formátech. Mezi nejvíce mobilní a zároveň nejvíce cenově citlivé země střední a východní Evropy se řadí Česká republika, Maďarsko, Polsko a Slovensko, ve kterých je v průměru téměř 60 % domácností při výběru svého nákupního místa velmi silně cenově citlivých. Naopak v Rumunsku a v Bulharsku používá automobil při nákupu potravin a základního nepotravinářského zboží pouhých 25 % domácností (přibližně 3 miliony domácností v obou zemích dohromady). S tím souvisí fakt, že téměř 70 % bulharských a rumunských domácností neklade při výběru prodejny na první místa kvalitu nákupního prostředí, jako je např. uspořádání a čistota prodejny.
Mezi sledovanými zeměmi střední a východní Evropy existují výrazné rozdíly v poměrném zastoupení jednotlivých spotřebitelských typů dle nákupního chování. Podle studie „Shopper Typology CEE“ je – z osmi základních typů definovaných ve studii – nejčastějším nákupním typem regionu „Šetřivý nakupující“, který představuje více než 8,5 milionu domácností, tj. 17 % populace sledovaného regionu. Tento typ nákupního chování je charakteristický jednoznačnou orientací na cenu; to se projevuje zejména ve využívání cenových akcí a speciálních nabídek. Zastoupení „Šetřivého nakupujícího“ se ovšem v jednotlivých zemích sledovaného regionu liší. Je nejčastějším typem nákupního chování v Rumunsku a v Bulharsku, kde dosahuje 29 % resp. 23 % zastoupení. Naopak tento typ je mnohem méně zastoupen v zemích jako je Chorvatsko (pouhých 8 %), Maďarsko (9 %) nebo Česká republika (11 %).
Studie „Shopper Typology CEE“ naznačuje rozčlenění uvnitř středo a východoevropského regionu. Poukazuje na výrazně podobné rysy v rozdělení nákupních typů ve čtyřech středoevropských zemích (Česká republika, Maďarsko, Polsko a Slovensko) a ve vybraných zemích původní Jugoslávie (Chorvatsko, Srbsko a Černá Hora). Např. Česká republika a Chorvatsko mají shodný nejméně zastoupený nákupní typ „Komunikativní hospodyně“, a zároveň sdílí i nejčastější typ „Velkorysého nakupujícího“. Obě země také mají shodně velké procento spotřebitelů, kteří používají při nákupu potravin svůj automobil (60% – 70%). Výsledky studie dále ukazují na shodné rysy mezi východo-balkánskými zeměmi (Bulharsko a Rumunsko) a vybranými velkoměsty bývalých zemí Sovětského Svazu (Moskva, Petrohrad, Kyjev): velký podíl nemobilních nakupujících (65% – 75%) spolu s výrazným podílem zákazníků, kteří jsou při výběru nákupního místa nenároční na nákupní prostředí (55% – 65%).