Zákazníků internetových obchodů přibývá, alespoň jeden nákup prostřednictvím internetu již realizovalo 16 % obyvatel ČR starších 15 let. Mezi nejoblíbenější komodity nakupované na internetu patří elektronika, knihy, hardware, CD, DVD, oblečení a domácí spotřebiče. Vyplynulo to z aktuální vlny pravidelného výzkumu Zpráva o českém internetu (ZOČI), který agentura Factum Invenio realizuje několikrát ročně již od roku 2000. Výzkum proběhl v květnu 2006 a zúčastnil se ho reprezentativní vzorek 1001 obyvatel České republiky ve věku nad 15 let.
Počet nakupujících na internetu se zvyšuje
Na internetu již alespoň jednou nakupovalo 16 % obyvatel ČR ve věku nad 15 let. Téměř stejný podíl lidí tuto alternativu nákupu plánuje vyzkoušet v budoucnu (15 %). Pravidelných uživatelů online nakupování (tedy lidí, kteří již realizovali alespoň pět nákupů) jsou v populaci ČR 4 %. Naopak více než dvě třetiny obyvatel ČR (68 %) na internetu nikdy nic nekoupily a i nadále mají v úmyslu dávat přednost tradičním způsobům. S online nákupem mají zkušenost zejména lidé mladší, s vyšším vzděláním a příjmem.
Počet zákazníků internetových obchodů se zvyšuje, zatímco v současné době uvádí zkušenost s online nakupováním 16 % lidí, před rokem byl tento podíl 12 %. Přibývá také těch, kteří online nakupování plánují využít v budoucnu (15 % v červnu 2006 ve srovnání s 10 % v květnu 2005).
Co se nakupuje?
Zákazníci internetových obchodů nakupují online zejména elektroniku, knihy, hardware, CD, DVD, oblečení a domácí spotřebiče. Mezi poměrně žádané komodity patří také mobilní telefony, vstupenky, kosmetika, software nebo hračky. Naopak zatím není příliš oblíbené nakupování potravin prostřednictvím internetu.
V poslední době zažívá rozmach nakupování letenek přes internet, nicméně podíl lidí, kteří využili k nákupu letenek internet, je stále poměrně nízký. Alespoň jednou využily internet k nákupu letenek 3 % obyvatel ČR, zatímco 23 % dává přednost klasickému způsobu nákupu. Zbývající tři čtvrtiny lidí letenky nenakupují.
Více než polovina lidí (54 %) by při nákupu letenky přes internet preferovala platbu prostřednictvím převodu z účtu, jedna čtvrtina (24 %) dává přednost platbě v hotovosti po převzetí, 15 % by nejraději platilo platební kartou při objednání a nejméně (7 %) by využilo dobírku na poště.
Motivace a bariéry online nakupování
„Mezi nejdůležitější faktory, které motivují lidi k nákupu prostřednictvím internetu, patří úspora času, nižší ceny ve srovnání s kamennými obchody, pohodlí při nákupu a možnost nakupovat kdykoliv během dne“, říká Michal Peca, Project Manager ze společnosti Factum Invenio, která uvedený výzkum realizovala.
Jednoznačně nejvíce odrazuje potenciální zákazníky internetových obchodů skutečnost, že si nemohou zboží důkladně prohlédnout, případně vyzkoušet. Zákazníci mají také obavy z obtížné reklamace nekvalitního zboží.
Výsledky výzkumu Zpráva o českém internetu (ZOČI) shrnuje volně prodejná zpráva zaměřená zejména na tato témata: využívání počítačů, penetrace internetu, účely využívání, typ připojení k internetu, poskytovatelé, internetové bankovnictví, online nakupování, penetrace mobilních telefonů, poskytovatelé, využívané služby, digitální televizní vysílání aj.