Téměř 70 podnikatelů a manažerů malých, středních a velkých firem navštívilo 22. května první ročník setkání odborníků s podnikateli nazvaného Franchising & …ZNAČKA. Během jednoho dne získali účastníci konference ucelený a všestranný pohled na marketingové a právní aspekty využití obchodní značky jako hlavního pilíře úspěšnosti franchisingu nazývaného příznačně „podnikání pod cizí značkou“. Cílem byla výměna informací, zkušeností a názorů mezi pracovníky z různých oblastí. Od podnikatelů a manažerů, kteří každodenně se značkou pracují, přes kreativce, kteří značky vymýšlejí, marketingové a reklamní pracovníky, kteří značky pomáhají prosadit do povědomí zákazníků až po právníky, kteří značky jako cenný intelektuální majetek právně chrání. Konferenci připravil Český institut pro franchising.
Mottem se stal známý výrok Philipa Kotlera: „Firmy prodávají produkty, ale zákazníci kupují značky.“
Na konferenci Franchising & …ZNAČKA byli zastoupeni jak podnikatelé z malých a středních firem tak i manažeři velkých nadnárodních korporací. Nechyběli ani ti, kteří se značkami pracují nejčastěji – pracovníci reklamních, marketingových a sociologických agentur, odborníci z patentových a advokátních kanceláří, učitelé a studenti ekonomických škol.
Setkání zahájil úvahou na téma „Značka a značkovost“ první host semináře Jiří MIKEŠ, pedagog VŠE a dlouholetý prezident Asociace komunikačních agentur a známý „guru“ české reklamy.
Princip fungování značky a jejího psychologického působení přiblížila Jitka VYSEKALOVÁ, prezidentka České marketingové společnosti a uznávaná odbornice v oboru psychologie reklamy. Právě její publikaci „Reklama – Jak dělat reklamu“, kterou publikovala společně s Jiřím MIKEŠEM ve vydavatelství Grada, si mohli účastníci semináře na místě zakoupit (nebo ve znalostní soutěži vyhrát).
Alan ZÁRUBA, výtvarník z Vysoké školy umělecko-průmyslové v Praze a autor několika úspěšných značek a Radka LAHODNÁ, account director z divize CID mezinárodní reklamní agentury Ogilvy&Mater, posluchačům postupně představili náročný a složitý proces vzniku obchodní značky a firemního designu a jeho rozpracování do podoby corporate design manuálu.
Jaroslav TAMCHYNA, poradce specializovaný na franchising z poradenské firmy FranKey a managing partner Českého institutu pro franchising seznámil posluchače s vlastnostmi „dobré značky“ a franchising představil jako podnikatelský systém založený na „pronájmu značky a dobré pověsti“.
Martina ŘEZNÍČKOVÁ, advokátka stejnojmenné advokátní kanceláře zahájila právnický blok semináře pojednáním o způsobu zajištění práv na užití obchodní značky ve franchisové smlouvě. Vladimír ZAMRZLA, náměstek předsedy Úřadu průmyslového vlastnictví a dlouholetý specialista na problematiku ochrany známek, poté posluchače vtipně a zajímavě seznámil s významem a činností jeho úřadu při registraci ochranných známek. Jarmila TRAPLOVÁ, advokátka pražské Advokátní a patentové kanceláře Traplová-Hakr-Kubát a expresidentka české pobočky Licensing Executive Society, uzavřela blok hostů představením služeb, které poskytují patentové kanceláře před a při registraci ochranných známek.
Na semináři během samostatných prezentací, přestávek i hodinové panelové diskuse představilo svůj „příběh“ několik značek: globální značka „3M“, nová síť franchisingových stylových kadeřnických salónů „Hair studio“, největší maloobchodní prodejce hraček „POMPO“ připravující se na zahájení franchisového podnikání, dále pak hotelová síť „OREA Hotels“, prodejny moderního bydlení „DECOLAND“, franchisingová realitní společnost „CHIRŠ Česká republika“.
Pro každého účastníka setkání byl na závěr setkání připraven dárek – neobvyklá publikace „Corporate Identity Set“ vydaná studiem Kafka Design jako zvláštní limitovaná série pro všechny, kdo se značkou, corporate designem a tvorbou grafického manuálu zabývají. Přínosnou součástí programu byla závěrečná hodinová diskuse účastníků semináře s hosty, protože díky různorodému mixu účastníků padaly velmi zajímavé otázky. Příspěvky hostů a diskusí střídavě provázeli Jaroslav TAMCHYNA, franchisingový poradce a managing partner Českého institutu pro franchising a Tomáš HÁJEK, publicista a expert z oblasti retailu a marketingu.
Odbornými partnery se staly společnosti 3M, Ogilvy CID, OREA Hotels, CHIRŠ, DECOLAND, POMPO, AK JUDr. Martina Řezníčková, APK Traplová-Hakr-Kubát ve spolupráci s Alois Dallmayr Kaffee a nakladatelstvím Grada.
Zvláštními partnery byly VŠE, Česká marketingová společnost a Česká manažerská asociace.
Český institut pro franchising se chystá v organizování podobných setkání odborníků s podnikateli „Franchising & …“ pokračovat na podzim zajímavými a užitečnými tématy, která franchisingové podnikání pálí nejvíce.
– red –