Jak se dařilo českým internetovým obchodům v roce 2005? První projekt svého druhu v České republice s názvem E-COMMERCE V ČR soustředil výsledky 35 významných internetových obchodníků (projekt oslovil celkem 72 obchodníků), které nám přiblíží stav českého e-trhu v roce 2005.
Tento projekt byl realizován ve spolupráci s asociacemi APEK (Asociace pro elektronickou komerci) a ADMAZ (Asociace direkt marketingu a zásilkového obchodu). Zjišťován byl počet objednávek každého obchodu/obchodního domu, výše tržeb, rozdělení zakázek podle krajů ČR a podle sortimentu zboží, a to za celý rok 2005.
Celkem všechny zúčastněné obchody dohromady deklarovaly tržby ve výši 3 miliardy Kč a 846 000 online objednávek. Online trh ČR je pro rok 2005 celkově odhadován na 10 miliard Kč.
Největším ze zúčastněných obchodníků, podle deklarovaných tržeb, byla v roce 2005 galerie obchodů Internet Mall, a.s. Podle počtu objednávek pak InternetShops, a.s. Mezi největšími 6 obchodníky se umístil také EUROCOMM Group, s.r.o. (provozující obchod Kasa.cz), Quelle, s.r.o., NWT Computer, s.r.o., Eternity Group, s.r.o. a Neckermann, s.r.o.
Podle dat zúčastněných obchodníků byl v roce 2005 největší podíl online objednávek v Praze a Středočeském kraji.
Srovnejme výsledky E-COMMERCE V ČR (EC 2005), tj. „tvrdá“ data od obchodníků (zúčastnilo se jich 35), s výsledky našeho výzkumu Online Shopping 2005 (OLS 2005), který se každoročně dotazuje online zákazníků.
Ve studii Online Shopping 2005 hovoříme o počtu zákazníků pro jednotlivé sortimenty zboží, v E-COMMERCE se počet unikátních zákazníků nerozlišuje, tj. v počtu objednávek může být jeden zákazník v jednom roce vícekrát (z výzkumu OLS 2005 víme, že např. třetina online zákazníků nakoupila v roce 2005 5krát a více).
Podle výzkumu Online Shopping 2005 jsou dlouhodobě nejnakupovanějším online zbožím „knihy“, dále „výpočetní technika“, „elektronika“ a „oblečení, obuv, módní doplňky“. Pokud srovnáme tržby podle sortimentu, jsou pozice na prvních místech, jak v E-COMMERCE 2005, tak v Online Shopping 2005, shodné = „výpočetní technika“, „elektronika“, „bílé zboží“. Podle počtu objednávek (EC 2005) pak dominuje „oblečení“, „bílé zboží“ a elektronika“.
Zajímavým sortimentem pro srovnání je „bílé zboží“, které ze strany obchodníků (EC 05) představuje nejen vysoké tržby, ale i vysoký počet objednávek. Ve výzkumu zákazníků (OLS 05) je „bílé zboží“ na pátém místě co do počtu zákazníků a na místě třetím co do výše tržeb.
Omezením první vlny projektu E-COMMERCE V ČR je neúčast většího počtu hráčů online trhu. Tento předpoklad byl hned v počátku projektu brán v úvahu, postupně bychom ale rádi účast obchodníků zvyšovali, přinášeli přesnější údaje i odhady a se souhlasem účastníků tvořili žebříčky firem, např. podle tržeb nebo počtu objednávek. V celém projektu samozřejmě chráníme individuální data a bez dohody s jeho účastníky je nezveřejňujeme.
Cílem projektu je v budoucnu získat výsledky od všech českých internetových obchodníků tak, aby monitoring e-trhu v ČR přinášel úplné výsledky a poskytnul tak pohled na trendy, které zatím byly pouze otázkou odhadů.