Výzkum trhu

Jaké hodnoty uznávají naše děti?

Základ hodnotového systému českých dětí tvoří rodina, kamarádi a touha po štěstí. Nicméně, děti v České republice jsou také značně materialisticky zaměřeny. Ve srovnání s jinými zeměmi častěji vyjadřují touhu být bohatý/á. Také se více těší na to, až budou dospělé. Oproti tomu ale ve srovnání s jinými zeměmi světa není pro české děti tak důležité být členem nějaké skupiny nebo být vůdcem v takové skupině.

Hodnoty a postoje
Z výzkumu agentury Millward Brown z roku 2004 vyplývá, že základ hodnotového systému českých dětí tvoří rodina, kamarádi a touha po štěstí. Nicméně, děti v České republice jsou také značně materialisticky zaměřeny. Ve srovnání s jinými zeměmi častěji vyjadřují touhu být bohatý/á. Také se více těší na to, až budou dospělé. Oproti tomu ale ve srovnání s jinými zeměmi světa není pro české děti tak důležité být členem nějaké skupiny nebo být vůdcem v takové skupině. Pozitivním zjištěním je, že citlivost k ekologickým problémům je již mezi dětmi zakořeněna, podobně jako je tomu u dětí z ostatních zemí (ačkoliv jenom zřídka představuje hlavní prioritu v jejich životech).

České děti se také ve velké míře zajímají o módu. Pro 20% z nich je jednou ze tří priorit udržovat krok s nejžhavější módou. Více než polovina dětí také věří, že oblečení vyjadřuje jejich osobnost.

Vyhraněný postoj k občanské společnosti ještě není zformován, což je pro jejich věk přirozené. Jak evropská transformace, tak české tradice mají pro ně nepatrný význam. Děti také neusilují o to, aby byly informovány o tom, co se děje ve světě.

Z vybraných médií a technologií je pro české děti nejhůře nahraditelná televize, její význam však s rostoucím věkem klesá. Děti ve věku 11-14 let si stále méně dokáží představit svůj život bez mobilního telefonu, zvláště dívky. Starším dívkám by také značně chyběla hi-fi sestava. Pro chlapce, bez ohledu na věk, je počítač (jako takový, bez internetu) na druhém místě v žebříčku věcí, bez kterých by se neobešli, hned za televizí. Mezi staršími chlapci stoupá také významnost internetu. Dívky sice připisují počítači menší význam než chlapci, ale zase si nedokáží představit, že by ze světa zmizely časopisy. Rádio a knihy jsou nejvíce oblíbené mezi mladšími dívkami.

Volný čas
Ve svém volném čase většina dětí navštěvuje alespoň jeden kroužek, často však i dva a více kroužků. Polovina dětí provozuje nějaký sport. U chlapců převažuje fotbal (58%), dalším populárním sportem je lední hokej a mezi staršími chlapci také floorball. Dívky se věnují rozmanitějším druhům sportů, nejčastěji aerobiku, jízdě na kole, plavání, volejbalu, gymnastice a tělesnému cvičení (Sokol). Nejraději si děti ve svém volném čase hrají se svými kamarády. Silným konkurentem jsou však pasivní záliby, především sledování televize. Chlapci také čím dál tím více upřednostňují počítačové hry, které jsou mezi nimi oblíbené skoro stejně jako sledování televize a daleko oblíbenější než aktivní sportování. Mezi dívkami ale nejsou tak oblíbené, starší dívky inklinují spíše k poslouchání hudby a také ke čtení. Mladší dívky zase rády tráví čas se svými rodiči.

Témata, o kterých se děti baví se svými kamarády, se významně liší jak podle věku, tak podle pohlaví dětí. Dívky se více zabývají mezilidskými vztahy. Mladší dívky se nejčastěji baví o svých kamarádech a kamarádkách, ty starší spíše o chlapcích. Jak mladší, tak i starší dívky se také baví o škole a o učitelích a samozřejmě také o módě, oblečení a kosmetice. Oproti tomu chlapci se tak často nebaví o ostatních lidech, spíše se baví o sportu (převážně mladší chlapci) a počítačích a počítačových hrách (převážně starší chlapci). Dalším častým tématem jejich konverzace jsou filmy.

Co se týče preferovaného stylu hudby, ten souvisí spíše s pohlavím než s věkem dítěte (přestože věk, samozřejmě, také hraje svoji roli). Mezi chlapci je nejpopulárnější skupinou KABÁT, dívky jsou zase fanynky Lucie Bílé a skupiny Holki. Většina českých dětí dává přednost domácím zpěvákům a skupinám, zahraniční zpěváci přitahují spíše ty starší. Popularita těch českých ale stále převažuje.

Na prázdniny jezdí většina dětí se svými rodiči nejméně jednou ročně, pouze 5% z nich se svými rodiči nikdy nebylo na prázdninách. Nejpřitažlivějšími cíli cestování jsou USA, Egypt, Itálie a moře obecně.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!