O podlinkové komunikaci se příliš nemluví. Bereme ji jako něco samozřejmého co tu je a pomáhá nám podpořit prodej nebo najít nová média, když ta tradiční už na naší cílovou skupinu přestávají fungovat. V evropských zemích je praxe trochu jiná BTL branže je chápana jako specifický obor s vlastní profesní asociací, specializovanými časopisy , vzděláváním a soutěžními cenami. Také je proto jasné, kdo je v oboru na špičce a kdo nikoli. Například v Evropě funguje Promotion Marketing Council, který přijal svůj etický kodex zaměřený na BTL praxi.
Myslím si, že v oblasti BTL komunikace se u nás už také postupně konstituovala podlinková branže, která si nezadá ani se svými světovými konkurenty. Je tu hodně příkladů skvělé kreativity nebo využití nových médií. Dokonce se objevují i mezinárodní uznání. Problémem ale je, že se o tom málo ví a zadavatelé občas zvou do tendrů zcela odlišné agentury. Vždyť, při vší úctě ke schopnosti menších agentur, když někdo disponuje jen databází hostesek, neměl by tvrdit, že je schopen integrované podlinkové kampaně. V praxi to vytváří zmatek a podle toho to někdy vypadá.
Otázek kolem podlinek je ale víc. Například těch terminologických. Mluvíme stále ještě o sales promotion nebo už máme v třetím tisíciletí vyšší ambice? A cože to znamená ta zdomácnělá promoce:)? Dalším problémem je vzdělávání v této oblasti, které je ve světě běžné. Když to stručně shrnu, mohu říci jediné. Máme tu zatím pěknou podlinkovou džungli. Máme skvělé výsledky, ale málo se o nich ví. Nemáme jednotnou terminologii a vzděláváním se zabýváme zatím okrajově. V tendrech proti sobě stojí „garážové“ proti agenturám poskytující integrovaný BTL servis včetně strategie, protože zadavatelé se nemají podle čeho v jejich nabídkách orientovat. A hlavně, málo se o tom mluví a vlastně není dialog mezi zadavateli a BTL agenturami. Připadá vám to v pořádku?
Já myslím, že je o podlinkách hlavně třeba více mluvit a tak získat potřebné zdroje informací. Při AKA se nyní konstituovala sekce INTEGRATED BTL, která by měla sdružit špičky BTL oboru v Čechách. Nečeká ji lehký úkol. Musí aplikovat zmíněný Code of Ethics u nás, aby mohla přistoupit k evropské oborové asociaci. Vytvořit pro BTL odpovídající soutěžní platformu, včetně ceny BTL agentura roku. Zabývat se sjednocením terminologie a zejména poskytnout zadavatelům relevantní zdroj informací o nabídce na trhu. To vše se jistě neobejde bez dialogu se zadavateli, kteří tuto problematiku také pociťují v každodenní praxi.
Pokud k takovému dialogu chcete přispět, budete vítaní na stránkách blogu www.novetrendy.cz, kde můžete k takovému profesnímu dialogu přispět.
Petr Frey
Draft Prague