V loňském roce bylo na celém světě prodáno 1055 letadel typu Airbus. Evropské letouny tak pokořily své největší soupeře ze Spojených států amerických, které nesou značku Boeing. Tento úspěch je však zastíněn nejnovější zprávou: BAE Systems, britský výrobce vojenské techniky, jeden z největších na světě, hodlá prodat svůj pětinový podíl právě ve společnosti Airbus. Kupcem by mělo být německo-francouzsko-španělské konsorcium EADS, jemuž v Airbusu patří zbývající 80% podíl.
BAE Systems vstoupily do firmy Airbus v roce 1979. To už ale pět let brázdily nebe dopravní letouny této značky. V současnosti jich je v provozu 3900. Airbus zaměstnává 55 tisíc lidí po celém světě a jeho loňský obrat dosáhl 15,3 mld. GBP (626,42 mld. Kč). Po celou dobu své existence svádějí letouny prestižní souboj o prvenství s americkým Boeingy. Ty sice loni skutečně předběhly, ale na druhou stranu zaznamenal Airbus pokles zisku oproti roku 2004, a to z 201 mil. GBP na 179 milionů. To ale rozhodně není tím hlavním důvodem, proč se BAE hodlá vzdát svých 20 procent.
Zakázky pro armádu mají přednost
Již několik let touží BAE po dvou věcech. Tou první je významnější podíl na největším trhu s vojenskou technikou, který se nachází v USA. A tou druhou jsou zakázky pro britskou vládu. Oboje bylo pro BAE v minulých letech jakoby tabuizované. Ale minulé měsíce přinesly změnu.
Loni BAE investovaly 2,4 mld. GBP do nákupu americké firmy United Defence Industries, a tím se dveře na americkou scénu doširoka otevřely. Mimo jiné se jednalo o největší akvizici v dějinách BAE Systems. Nedávné rozhodnutí britské vlády pak udělalo z BAE jednoho z hlavních vládních dodavatelů vojenské techniky. A do třetice všeho dobrého získala britská firma lukrativní zakázku na dodávku několika letounů Eurofighter pro Saudskou Arábii.
Tváří v tvář těmto novým skutečnostem se stal majetkový podíl ve společnosti vyrábějící osobní letadla, třeba sebelepší, čímsi na okraji zájmu. Zlé hlasy navíc připomínají, že BAE by se mohly v příštích letech finančně nezdravě zatížit investicemi do výzkumu a vývoje airbusů. Ty budou nezbytné zvláště u některých typů letounů. A BAE potřebují soustředit finance do zcela jiného segmentu, než je civilní letectví.
Za úspěch se musí platit
V minulých týdnech média na obou stranách oceánu spekulovala o tom, zda BAE Systems investují dalších 6 mld. GBP a koupí americkou společnost L 3 Communications, jež je považována za jednoho z předních specialistů na výrobu elektroniky pro obranné systémy. Zůstalo jen u spekulací, protože vedení BAE Systems přiznalo, že tenhle bonbónek představoval pro firemní pokladnu už trochu velké sousto. Namísto nákupů se nakonec začalo prodávat. Konsorcium EADS by mohlo za zbývající podíl v Airbus zaplatit až 3 mld. GBP, jichž by BAE použily hlavně na další rozvoj svých severoamerických operací. Na ně, stejně jako na posílení dalších aktivit souvisejících se zakázkami na vojenskou techniku, bude ovšem zapotřebí ještě mnohem víc. BAE Systems totiž už před časem prodaly italské společnosti Finmeccanica britské provozy vyrábějící leteckou techniku a o výrobu námořních navigačních systémů v Německu se při nákupu podělily ThyssenKrupp a EADS.
Prodej pětinového podílu v Airbusu je ve Velké Británii vnímán jako poměrně citlivá politická záležitost, neboť ve zdejších továrnách této společnosti pracuje na 13 000 lidí. BAE se vyjádřily, že by změna majitele neměla mít na pracovní místa významnější vliv, ale to už je otázka budoucnosti, do níž nebudou mít šéfové největšího evropského výrobce vojenské techniky už co mluvit.
– čzb –
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.