Branding

S Moravskoslezkým krajem si lidé nejčastěji spojují značku Radegast

Nejnovější průzkum agentury Datamar zaměřený na vnímaní image Moravskoslezského kraje mimo jiné ukázal, že respondenti mají Moravskoslezský kraj poměrně pevně spojen s několika firemními značkami. Průzkumu se účastnilo celkem 530 respondentů z celé ČR a za nejtypičtější značku Moravskoslezského kraje označili značku Radegast, následovala skupina Vítkovice a Mlékarna Kunín. Za nimi například Tatra, Ostravar, Baník Ostrava, OKD, Opavia, Nová huť Ostrava (ISPAT).

Dále výzkum ukázal, že Moravskoslezský kraj je v myslích lidí stále hlavně regionem dolů a hutí. Podle výsledků výzkumu, které agentura zveřejnila v Ostravě, se na vzorku 530 respondentů z celé ČR potvrdilo, že image regionu je postavena téměř výhradně na minulosti, na tradičních představách o Ostravsku jako chudém, zanedbaném, špinavém území, kde žijí horníci a hutníci. Výzkum tohoto typu se pro Moravu a Slezsko uskutečnil vůbec poprvé za dobu existence krajských celků v ČR.

Celá pětina dotázaných si v asociacích spojuje Moravskoslezský kraj s Ostravou a Ostravskem. Dalších šest procent asociací je spojováno s uhlím, doly a šachtami. Výčet toho, co především respondenty napadne při myšlence na Moravskoslezský kraj, uzavírají hutě. Ty si s regionem asociačně spojují čtyři procenta lidí.

Spontánní odpovědi na otázku, co je typické pro Moravskoslezský kraj, pak potvrzují, že region má pověst průmyslové oblasti s velkým počtem nezaměstnaných. Z pohledu populace ČR jsou pro kraj typické: uhlí, doly, hornictví (17% zastoupení ve spontánních odpovědích), hutě, železárny, těžký průmysl (10% zastoupení ve spontánních odpovědích) a nezaměstnanost spolu s nedostatkem pracovních míst (9% odpovědí). Přírodní krásy či pohoří Beskyd si vybaví jen málokdo. „Ve spontánních odpovědích jsme Beskydy našli u pěti procent respondentů, pěknou přírodu jen u čtyř procent,“ zhodnotila ředitelka výzkumné a marketingové agentury Datamar Lenka Mynářová.

Agentura se ve svém výzkumu zajímala také o to, jak vidí česká populace postavení Moravskoslezského kraje mezi ostatními kraji a jak vidí tuto pozici přímo obyvatelé regionu. Respondenti z kraje přiřadili svému regionu v průměru 6. pozici mezi čtrnácti kraji. Na první místo svůj domovský region zařadilo pouze 14% obyvatel. Lidé ze zbývajících oblastí ČR přiřadili regionu 7. pozici ze 14 krajů a na první místo se Moravskoslezský kraj dostal v žebříčcích 5% respondentů.

„Důvody tohoto umístění jsou ve všech skupinách respondentů stejné a mají vazbu na tzv. stopu značky z minulosti. Těžký průmysl a doly jsou stále vnímány jako to nejtypičtější pro region. Dále jsou to dopady průmyslu, tedy znečistěné a zdevastované životní prostředí, smog a špína. Následuje vysoká nezaměstnanost a sociální problémy,“ shrnula L. Mynářová. Tam, kde se objevuje pozitivní hodnocení kraje, je podle ní založeno na aktuálních zkušenostech spojených buď s návštěvou regionu nebo se životem v něm: „Lidem vyhovuje například to, že mají z průmyslové aglomerace jen kousek do přírody.“

Značky

– red –

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!