Výzkum trhu

Téměř třicet tisíc pražských domácností chystá do dvou let změnu bydliště

V horizontu příštích dvou let plánuje přestěhování téměř třicet tisíc pražských domácností. Další tisíce plánují nákup nemovitosti jako formu investice. Potvrdil to rozsáhlý reprezentativní průzkum „Potenciál pražského rezidenčního trhu 2006“, který v Praze a nejbližším okolí uskutečnila společnost INCOMA Research.

61 % cílových domácností uvažuje o stěhování do bytu, 39 % do rodinného domu. U bytů zájem o starší nemovitosti mírně převažuje nad novými, a to jak u koupě (44 % vs. 36 %), tak i u pronájmu (17 % vs. 3 %). Pod vlivem aktivity realitních firem i hypotečních bank klesá zájem o nájmy ve prospěch koupě. Rozhovory s osobami, které se přestěhovaly v minulém roce, nicméně ukázaly, že řada lidí plánujících koupi nakonec z cenových důvodů skončí u pronájmu.

Ve srovnání s obdobným předloňským průzkumem je zřetelné zvýšení průměrné obytné plochy i požadovaného počtu místností v bytě. Nejpoptávanějšími velikostními kategoriemi jsou 2+1, 2+k.k a 3+1 resp. 3+k.k. Také cenová očekávání respondentů se zvýšila a přiblížila se reálné úrovni trhu.

U rodinných domů je patrný posun ve prospěch dodávky na klíč. Znatelně se také zvýšily nároky na vybavení domu, jdoucí nicméně ruku v ruce s ochotou si za ni připlatit. 82 % zájemců je připraveno spokojit se s pozemkem do 1000 m2.

Představy jednotlivých domácností se přitom pochopitelně velmi liší, nemalou roli v tom hraje sociodemografický či ekonomický profil domácnosti.

Výběr místa bydliště ovlivňuje široký soubor faktorů, z nichž na prvním místě zůstává cena (44 %), následovaná blízkostí zeleně (37 %) a vhodnou dispozicí a velikostí bytu (32 %).

Zajímavé výsledky poskytly odpovědi na otázky týkající se preferované lokality. Projevuje se tendence mířit do lokalit blízkých současnému bydlišti. Obecně lze říci, že větší zájem je o jižní než o severní části města.

Již na polovinu vzrostl počet lidí, kteří mají v úmyslu využít, nebo již využívají hypoteční úvěr. Polovina z nich je připravena na měsíční splátky převyšující 10.000 Kč. Zatím jen 27 % respondentů ví, u které banky bude čerpat hypotéku, 73 % ještě nejsou rozhodnuta nebo to zatím neřešila.

Překvapivě nízké je povědomí domácností o konkrétních projektech – nejznámější projekt vykázal u cílové skupiny úroveň spontánní znalosti pouhých 5 %.

Bydlení

Bydlení

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!