V důsledku privatizace a nárůstu konkurence přesunou v průběhu následujících deseti let evropská letiště svá zaměření i na nové oblasti, jako jsou marketingová infrastruktura, správa budov a zařízení a IT služby, vyplývá to z průzkumu společnosti Accenture s názvem „Airport 2010“. Dalším zjištěním studie je také skutečnost, že do roku 2010 budou letiště klást větší důraz na individuální cestující jako své zákazníky.
Zatímco převážná většina respondentů (81%) souhlasila, že jednotlivci (pasažéři, lidé čekající a vyprovázející pasažéry a také zaměstnanci letiště) se stanou jednou z nejdůležitějších zákaznických skupin, téměř všichni (98%) se shodli, že letiště budou muset mnohem lépe porozumět individuálním potřebám zákazníků, aby maximalizovali své výnosy.
„V následujících deseti letech bude úspěch letišť záviset na jejich schopnosti přetransformovat se na dopravní uzly bez vztahů s leteckým průmyslem, řekl Guido Haarmann, partner společnosti Accenture pro oblast leteckého průmyslu. „Program amsterdamského letiště Shiphol s názvem AirportCity naznačuje, jak se mohou letiště změnit využíváním masové individualizace.”
Z dalších zjištění průzkumu vyplývá, že:
- více než polovina respondentů (61%) tvrdila, že letiště budou s leteckými společnostmi navzájem soutěžit o podíl z peněženek zákazníků;
- více než 8 z 10 respondentů (85%) souhlasilo, že privatizace letišť bude pokračovat v důsledku potřeb velkých investic a napjatých veřejných rozpočtů;
- drtivá většina (88%) souhlasila s názorem, že maloobchod bude stále ziskovější podnikatelskou oblastí, následovaný správou budov a zařízení (71%), marketingem letištní infrastruktury (63%) a IT a komunikačními službami jako např. call centra (63%);
- téměř sedm z deseti respondentů (67%) tvrdilo, že v roce 2010 už letiště nebudou sama provozovat manipulaci s nákladem v rámci nákladní dopravy a 65% hodnotilo stejným způsobem řízení leteckých dopravních společností.
Rostoucí privatizace, způsobená napjatými veřejnými rozpočty a velkými investicemi do letišť, může urychlit transformaci letišť na konkurenceschopné dopravní střediska. Navíc, konkurence vzrůstá v různých oblastech – například podle průzkumu:
- více než 3 respondentů (77%) souhlasilo, že rychlovlaky se stanou pro letiště významnou hrozbou;
- 90% souhlasilo, že do roku 2010 vzrostou mezinárodní investice „letišť do letišť“ za účelem zlepšení jejich konkurenční pozice.
Z doporučení průzkumu vyplývá, že ve snaze odpovědět na uvedené hrozby budou muset letiště najít nové zdroje příjmů v nových oblastech podnikání, nesouvisejících s leteckým průmyslem – od správy budov a zařízení až po budovaní lepších vztahů s pasažéry. Například by mohlo být zajímavé nabídnout věrnostní programy pro pravidelné cestující – bez ohledu na leteckou společnost – řekněme pro nákupy v obchodech na letištích, speciální parkovací místa, rychlejší check-in, bezpečnostní a imigrační kontroly.
„Důkladnější bezpečnostní opatření a procesy, vyplývající z událostí 11. září, učiní toto podnikatelské prostředí ještě náročnějším,“ tvrdí Haarmann. „Letiště budou muset přehodnotit své provozní strategie. K dispozici mají podle uvedené studie množství řešení, včetně způsobilosti řízení vztahů se zákazníky (CRM) a informačních technologií, které budou významným urychlujícím faktorem inovací a optimalizace. Především by se měly letiště rozhodnout, které způsobilosti si chtějí udržet, ve kterých se chtějí stát nejlepšími a na kterých by prostřednictvím outsourcingu měly spolupracovat s jinými partnery a dodavateli.