Loňský rok znamenal z hlediska expanze velkoplošných nákupních center a hypermarketů nový vrchol. Jak ukázal aktuální výzkum „SHOPPING CENTER & HYPERMARKET 2006“, realizovaný na přelomu roku společnostmi INCOMA Research a GfK Praha, vyrostlo v České republice v roce 2005 celkem 6 nových velkoplošných nákupních center a 31 hypermarketů, což je více než kdykoliv v historii.
Všechna nově vzniklá velká nákupní centra (Centrum Chodov, Galerie Butovice, OKC Eden, Vaňkovka Brno, Varyáda Karlovy Vary, Olomouc City) lze zařadit mezi dvacet největších nákupních center v České republice, Centrum Chodov se stalo s více než 200 nájemci dokonce vůbec největším nákupních centrem v České republice co do počtu jednotek.
V rámci provedeného šetření bylo podrobně zmapováno 206 nákupních center, obsahujících 4197 prodejen, 467 gastronomických jednotek, 53 zábavních zařízení a 337 provozoven služeb. Nejvyšší dynamikou se vyznačuje segment módy (cenzus zanamenal již 1111 prodejen odívání a 406 prodejen obuvi a koženého zboží).
Zřetelný je posun moderních nákupních komplexů do větší blízkosti městských center – ze šesti nově otevřených shopping center potvrzují toto pravidlo celkem čtyři. Dalším patrným trendem je zvětšování průměrné velikosti center. V současné době operuje na českém trhu již 10 nákupních center s více než 100 nájemci a dalších více než 30 shopping center s 50 a více nájemci.
Výzkum potvrdil, že u největších nákupních komplexů je stále nejsilnějším magnetem hypermarket. Význam nákupních galerií nicméně roste – již 36% nakupujících tvrdí, že při návštěvě centra tráví v nákupní pasáži více času než v hypermarketu.
Nejvíce nových hypermarketů otevřel loni řetězec Kaufland, stále dravější expanzi lze sledovat u řetězce Tesco, který posiluje své pozice především v menších městech. V Česku působilo k 1.1.2006 již 192 hypermarketů, nejvíce v Moravskoslezském kraji (30), dále v Ústeckém a Středočeském kraji (20). Některá města jsou z hlediska hypermarketů již velmi silně saturovaná (např. Opava, Karlovy Vary, Hradec Králové), na druhé straně stále však existují lokality se slušnými expanzními možnostmi.
Pro letošní rok předpokládá INCOMA otevření minimálně dvou desítek hypermarketů, trh se rozroste také o nová nákupní centra, a to jak v Praze, tak i v menších městech. Ještě v průběhu roku 2006 tak Česko překročí hladinu 1 miliónu m2 hypermarketových prodejních ploch a dalšího 1 milionu m2 čistých ploch maloobchodu v nákupních pasážích, stovky tisíc metrů navíc zabírají v centrech ostatní typy jednotek. V roce 2007 by podle všech předpokladů mělo přibýt ještě více nákupních center než letos.