Spotřebitelé si počkali na lednové slevy. Po prosincovém růstu maloobchodních tržeb o 2,1 % se v lednu tržby meziročně zvýšily o překvapivých 6,2 procenta.
Letošní leden měl sice o jeden pracovní den více než loňský, to ale nehrálo hlavní roli. Tu sehrály akční slevy ve velkoprodejnách největších řetězců, které navíc stejně mají pracovních dní sedm v týdnu. Že budou slevy až tak akční překvapilo i ekonomy, kteří očekávali zvýšení maloobchodních tržeb zhruba jen o 3 procenta.
Vyšší růst tržeb zaznamenal jak maloobchod (o 6,4 %), tak i tržby v moto-segmentu (o 5,7 procenta). Z hlediska struktury zaznamenaly 12% nárůst prodejů obchody s 50 až 99 zaměstnanci, menší prodejny do 20 pracovníků vykázaly tržeb méně než před rokem. „Podobně jako v průmyslu se tedy ukazuje, že podmínky pro malé podniky jsou v ekonomice velmi nepříznivé,“ konstatoval Vladimír Pikora, analytik poradenské firmy Next Finance.
Po očištění o rozdílný počet pracovních dnů v lednu meziročně vzrostly maloobchodní tržby třikrát rychleji, než činil průměr Evropské unie. Za celý letošní rok analytici očekávají růst maloobchodních prodejů přibližně o 4,5 procenta.
V relaci se 6% růstem ekonomiky není očekávaný přírůstek nijak vysoký. „Důvod, proč za celý rok 2006 tržby nepokoří pětiprocentní hranici, podle nás nyní souvisí se zadlužením domácností,“ říká V. Pikora. „Při pohledu na statistiky zadlužení se ukazuje, že rostou hlavně hypoteční úvěry. Zejména sedmdesáté ročníky totiž dospěly do stádia, kdy si zařizují své vlastní bydlení, splácí vysoké hypotéky a na další spotřebu jim už často nezbývá dost peněz.“
– jef –
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.