GfK Praha letos realizovala v pořadí již šestý výzkum českého internetového obchodování ONLINE SHOPPING 2005, který navazuje na úspěšné studie z předchozích pěti let. Data byla získána od tisícovky internetových uživatelů České republiky.
Počet internetových uživatelů, kteří nakoupili online, se rok od roku zvyšuje. Oproti roku 2004, kdy nakoupilo 70 % uživatelů, se v roce 2005 zvýšilo množství online nakupujících na 83 %. Celkem v roce 2005 přes internet nakoupilo 2 797 000 lidí (2 158 tisíc osob v roce 2004).
1. Kdo na internetu nakupuje?
Online nákup přitahuje spíše muže než ženy (muži představují 54 % nakupujících) a stále dominují mladší věkové kategorie do 29 let.
2. Co lidé nejvíce nakupují online?
Stejně jako v předchozích letech, také v roce 2005 se ze zboží nejvíce online nakupovaly „knihy, časopisy“, „výpočetní technika“ a „spotřební elektronika“. Online Vánoce 2005 přinesly úspěch internetovému prodeji hraček. Nejoblíbenější online službou se staly „fotoslužby“ a „nákup lístků do kin, divadel apod.“ Přes internet si lidé také nakupovali/rezervovali turistické zájezdy nebo ubytování.
3. Obchody s nejlepšími zkušenostmi zákazníků
Stejně jako v roce minulém a předminulém, také v roce 2005 žebříčku obchodů s nejlepšími zkušenostmi zákazníků dominovala „vltava.cz“ (bez rozlišení, zda jde o rodinu obchodů Vltava.cz nebo o konkrétní obchod zaměřený na knihy, hudbu a film). Na druhé místo se navrátil obchodni-dum.cz a o třetí pozici se dělí czechcomputer.cz a alzasoft.cz. Obchody, se kterými měli respondenti nejlepší zkušenost, byly uváděny formou spontánní odpovědi.
4. Proč nejlepší obchod?
Letos poprvé jsme se také ptali na důvody, proč je konkrétní obchod považován za nejoblíbenější. S náskokem před ostatními důvody vede „krátká/včasná/rychlá dodávka“
5. Nákup v budoucnu?
91% internetových uživatelů plánuje nákup přes internet také v budoucnu. Dokonce tak plánují dvě třetiny těch, kteří ještě nikdy online nenakupovali.
6. Online Vánoce 2005
Internet byl využíván také v souvislosti s nákupy na Vánoce 2005. Více než polovina internetových uživatelů vyhledávala informace o dárcích/ obchodech, více jak třetina dokonce dárky online nakoupila.