Určitě jste již slyšeli pojem Guerilla a možná také Guerilla marketing. Co to přesně obnáší? Co si pod tímto termínem máme představit? Může nám tento dnes moderní marketingový směr s něčím pomoci? Co za to zaplatíme a jak je to efektivní? Budu se snažit, aby Vám tento článek přinesl potřebné informace.
Termín Guerilla se nejvíce používá ve válečných konfliktech. Jsou to partyzánské jednotky, či malé skupiny vojáků, které čelí významné převaze, ať již početní či materiální. Pokud chtějí uspět, nemohou jít do standardního boje, ale musí vymyslet překvapivé údery v boji, které protivník nečeká. Když přeneseme tuto filozofii do marketingu, může malá a nevýznamná firma dosáhnout úspěchů i na úkor velkých nadnárodních korporací.
Pojem Guerilla marketing použil poprvé v roce 1986 kreativní ředitel Leo Burnett Europe pan Jay Conrad Levinson, který je považován za guru tohoto nového a rozvíjejícího se oboru. Sám říká, že primárním cílem Guerilla marketingu není obrat nebo známost firmy, ale především ZISK! Proto je tento typ marketingu vysoce efektivní.
Kdy můžeme techniky Guerilla marketingu nejlépe využít?
Vždy když chceme bojovat s konkurencí, která má výraznou početní a nebo materiálovou převahu a nemůžeme se s ní utkat na otevřeném hřišti, neboť bychom jasně prohráli.
Jaká je tedy nejlepší taktika?
1. Udeřit na nečekaném místě
2. Zaměřit se na přesně vytipované cíle
3. Ihned se stáhnout zpět
Například když bude chtít český lokální výrobce potravin bojovat s nadnárodní konkurencí, musí si sám vybrat bitevní pole. Bude to jistě takové, které konkurence nečeká či jej ani za možný prostor k proniknutí nepovažuje. Pak se firma zaměří na konkrétní vytipované cíle, například na přesně určené typy zákazníků, na distribuční místa a podobně. Provede jednorázovou akci a ihned se stáhne do ústraní, a to jak v případě, že to konkurence zjistí i když nezjistí. Po stáhnutí tedy již zbývá naplánovat další útok a neustále pokračovat v tomto duchu.
Guerilla marketing také umožňuje svými technikami získat vedlejší pozornost, vyvolat paniku či vyburcovat veřejnost. A to vše za úplně jiných podmínek než je nákup místa v médiích. Pokud se totiž jedná o kvalitní Guerilla marketing, média budou chtít sama zviditelnit váš Guerilla příspěvek, a tím samozřejmě jaksi mimoděk i vaši firmu.
Upoutání pozornosti za málo peněz či dokonce zdarma můžete získat například šeptandou. Toho se dosáhne například tím, že váš zákazník obdrží něco, co nečeká a čím je překvapen. Tím, že dostane více než očekává, informuje o tom další potencionální klienty. Tomu se také říká virální marketing. Lidé si přeposílají e-maily a nebo SMSky o vás mezi sebou sami od sebe. To je ta nejlepší a nejlevnější reklama na světě. Hodně často se Guerilla marketing používá k vyburcování veřejnosti. Jistě si také ještě pamatujete na Guerilla reklamu ve městech, která byla umístěna na sloupech elektrického vedení. Z plakátů nám žena oznamovala, že nám přenechá manžela, jestliže nesežene dárce kostní dřeně. Jistě, je to šokující reklama, ale byla vysoce účinná! Stačil pouze jeden dobrý nápad, několik desítek plakátů, a možná i jeden telefon do médií. A jsme opět na začátku tohoto článku. Cíl Guerilla marketingu je ZISK a v tomto případě ziskem je více dárců kostní dřeně. Ne vždy se totiž zisk měří v penězích.
Co tedy k používání Guerilla marketingu potřebujete? Je třeba pouze tří následujících věcí:
1. Jednoznačné zadání
2. Nezatížené myšlení
3. Odvaha
První bod je jasný. Pokud máme málo peněz a čelíme velké přesile, potřebujeme jasné jednoznačné zadání, aby jej všichni pochopili a především interpretovali stejně. Tím se eliminují jak šumy v komunikaci, tak především zbytečné náklady.
Nejdůležitější na Guerilla marketingu je nápad! Ten totiž rozhoduje. Pokud je nápad zajímavý, přitáhne pozornost zákazníků i médií. Proto je tento druh marketingu „levný“. Místo abychom totiž platili penězi, platíme časem na vymýšlení nápadu. Proto je to také nejefektivnější typ marketingu. Když chceme něco nového vymyslet a nebo nově spojit již existující věci, potřebujeme nezatížené myšlení, tvořivost, kreativitu a také intuici. Vše je tady dovoleno. Napište si nápady na papír a teprve po nějaké době škrtejte.
A následuje odvaha. Odvaha prosadit tento nový, revoluční nápad do skutečného života. Ale jak víme z našich přísloví, odvážnému štěstí přeje a kdo nic nedělá, nic nezkazí.
Tak se tedy marketéři zamyslete, jak nejlépe můžete Guerilla marketing zařadit i do vaší firmy. Pokud věříte, že máte nápady i odvahu je prosadit, tak neváhejte! Budoucnost patří vám!
Více o Guerilla marketingu:
50 zlatých pravidel Guerilla marketingu (1.)
50 zlatých pravidel Guerilla marketingu (2.)
Povedené Guerilly
Guerilla – marketing nebo boj?