Od knih nakladatelství Management Press bychom spíše očekávali, že nás budou informovat o průlomech světového manažerského myšlení nebo že budou nové poznatky ve zhuštěné podobě nabízet pro praktickou firemní aplikaci, popř. že budou mít podobu prestižní vysokoškolské učebnice…
Něčím zcela odlišným je ale novinka Nádherná rána (podtitul Příběh ze života manažerů, váz., 304 str., doporučená cena 248 Kč) autorky Moniky Pavlíčkové, známé a úspěšné manažerky, která řadu let působila ve vrcholových funkcích v oblasti IT.
Otevřeme-li knihu čtvercového formátu s decentní, ale vyzývavou obálkou Petra Foltery, setkáváme se v prvním odstavci s vyhledávaným pražským právníkem jedoucím po brněnské dálnici někam ke Slavkovu na nedělní VIP golfový turnaj. Máme totiž v ruce novelu či román, každopádně příběh ze života manažerů, jak ostatně zní podtitul knihy.
A povolání manažera nebo manažerky, manažerská činnost je tu podávána z jiné perspektivy, než tomu bývá v knihách zmíněných na začátku – pohledem na manažery a manažerky a na jejich skutečné jednání a chování ve firmách, jež řídí, při obchodních i soukromých jednáních (s týmiž osobami), na jejich vztahy navzájem i vztahy v jejich rodinách, jejichž členové rovněž patří k hlavním hrdinům, vztahy s přáteli i nepřáteli.
Knihou se táhne a neustále proplétá několik příběhů, jež čtenáře od prvních stránek upoutají. Metoda filmového střihu provádí hrdiny, generální ředitele zastoupení globálních korporací, majitele a ředitele dynamických domácích společností ať v oblasti IT či PR, jejich náměstky či odborné ředitele, přední lékaře nebo advokáty. Provádí je jejich pracovišti, golfovými turnaji, veletrhem Invex, filmovým festivalem, obchodními i soukromými večeřemi, středomořskou dovolenou až po manželské i nemanželské postele.
Všechny příběhy se postupně navinují v jeden hustý spletenec osudů lidí, jejichž vyčerpávající povolání top manažera je opravdu vysává a na zvládání ostatních mezilidských vztahů a povinností jim často zbývá jen minimum sil i vůle, nemluvě o neschopnosti reflektovat naprostou vlastní vyprázdněnost ve chvíli, kdy pozdě večer vypínají notebook nebo berou za kliku svého domu. Autorka neztrácí čas charakteristikou postav ani prostředí, čtenáři se jejich obrysy vybarvují během děje, který bez přestání uhání vpřed a je vždy o několik kroků před svými hrdiny.
Kniha Nádherná rána je pohledem na management z druhé strany než z té, kde se píše, jak by měl vypadat. Dozvídáme se zde totiž, co dělá s těmi, kdo se pro něj rozhodnou a krví upíšou (jinak v něm nelze ničeho solidního dosáhnout – ovšem i povrchní hochštapler příběhem projde), jací jsou ti, již stojí v čele společností, na nichž záleží růst HDP, jaké jsou jejich sny, co jim z nich zbývá, mají-li čas si na ně vůbec vzpomenout. Je to příběh vítězů i poražených, anebo spíše vítězících a porážených, příběh silných žen a mužů, do jejichž životů ovšem tak často vstupuje to, co je mocnější než sebekoncentrovanější úsilí. Příběh, jenž nás přitáhne, až se u stošedesáté stránky podivíme, kolik už je hodin a jak jsme se do vyprávění propadli a že nemáme ještě chuť knihu zavřít.
(lf)
O autorce:
Monika Pavlíčková vystudovala VŠE v Praze, obor ekonomika služeb a cestovního ruchu. Po absolvování nastoupila na pražský magistrát, kde odpovídala za cestovní ruch v hlavním městě. Od roku 1990 pracovala v odvětví informačních technologií jako ředitelka marketingu a komunikací, postupně ve společnostech Autodesk, Hewlett-Packard a IBM. V roce 2005 se rozhodla pro změnu oboru a stala se obchodní ředitelkou společnosti Universal Production Partners, jednoho z největších tvůrců filmových triků a postprodukce ve střední Evropě.
Kniha vyšla v nakladatelství Management Press.