České děti ve věku od 7 do 14 let disponují rostoucí kupní silou. Pouze 3% z celé populace nedisponuje vůbec žádnými penězi, přičemž většinou se jedná o nejmladší děti. Polovina dětí dostává pravidelné kapesné, které činí v průměru 238 Kč měsíčně. A toto je pouze jejich „pravidelný příjem“, který většinou představuje menší část z celkové sumy, se kterou mohou volně nakládat.
Finanční vliv dětí
Z výzkumu agentury Millward Brown z roku 2004 vyplývá, že české děti ve věku od 7 do 14 let disponují rostoucí kupní silou. Pouze 3% z celé populace nedisponuje vůbec žádnými penězi, přičemž většinou se jedná o nejmladší děti. Polovina dětí dostává pravidelné kapesné, které činí v průměru 238 Kč měsíčně. A toto je pouze jejich „pravidelný příjem“, který většinou představuje menší část z celkové sumy, se kterou mohou volně nakládat. Většina dětí (86%) dostává peníze, kdykoliv je na něco potřebuje. A k tomu je zde ještě řada dalších příležitostí, jako jsou Vánoce, narozeniny, svátek atd., při kterých děti dostávají peníze (a můžeme předpokládat, že se jedná o větší sumy). Většina rodičů také dává dětem peníze za dobré výsledky ve škole.
Nejmladší děti (do 10 let) mají sklon utrácet peníze za stejné věci, bez ohledu na pohlaví. Většinou kupují klasické dětské věci, jako jsou sladkosti, hračky a také pití. Pohlavní diferenciace v nákupních zvyklostech se začíná projevovat od 10ti let věku dětí. Starší chlapci nejčastěji za své peníze nakupují sportovní vybavení, počítačové hry a věci spojené s mobilním telefonem. Pro děvčata ve věku 11-14 let začíná nabývat na důležitosti móda, a proto utrácí své peníze za kosmetiku, oblečení a boty. Dokonce i ty, které neutrácejí peníze za tyto výrobky, ovlivňují alespoň rodinné nákupy v těchto produktových kategoriích. Na druhé straně ale existuje mnoho kategorií, za které obě pohlaví utrácejí stejně. S rostoucím věkem se děti stále více zajímají o věci spojené s hudbou, kupují vstupenky na různé akce, kupóny do mobilních telefonů a časopisy. Také daleko častěji kupují jídlo, převážně v restauracích rychlého občerstvení.
Velice rozšířené je také šetření peněz. Tento zvyk ale klesá s rostoucím věkem, kdy děti začínají dávat přednost okamžité spotřebě před spotřebou odloženou. Dalším zajímavým jevem je kupování dárků, které představuje jeden z nejčastějších výdajů v této věkové skupině. 3 děti ze 4 (chlapci i dívky) utrácejí své peníze za dárky, tzn. za výrobky, které jsou určeny pro dospělé. Tato skutečnost je jistě zajímavá pro marketingové manažery těchto produktových kategorií a určitě by ji měli brát na vědomí při marketingové komunikaci.
Nejenom, že děti nakupují výrobky za své vlastní peníze, ale také významně ovlivňují rodinné nákupy. Rozhodnutí, do jakého zábavního centra rodina půjde, záleží většinou na nich, a to dokonce i na těch nejmladších dětech. Většinou mají hlavní slovo při nákupech věcí, které jsou určeny přímo pro ně, jako jsou oblečení, boty a starší chlapci také ovlivňují nákup sportovního vybavení. Další produktovou kategorií, ve které polovina dětí ovlivňuje konečné rozhodnutí, jsou potraviny a nápoje. Vliv dětí na rodinné nákupy se samozřejmě s rostoucím věkem zvyšuje, navíc se také čím dál více diferencuje z hlediska pohlaví. Typicky ženská sféra vlivu jsou potraviny, kosmetika a prostředky pro péči o domácnost. Chlapci ovlivňují nákup zboží dlouhodobé spotřeby, převážně elektroniku, počítače a věcí s ním spojených (36% starších chlapců ovlivňuje nákup věcí této produktové kategorie).
Pro dnešní děti je typický relativně vysoký stupeň osobní autonomie. Její míra je samozřejmě úměrná věku, ale do určité míry také závisí na pohlaví dítěte (dívky disponují vyšší svobodou rozhodování). Rodiče jsou tolerantní obzvláště k mezilidským vztahům a zájmům svých dětí. Děti jsou poměrně dost samostatné v jejich estetických rozhodnutích, což se týká především dívek (styl oblékání, styl účesu, jaké oblečení a boty nakoupit). Na druhé straně se více než polovina rodičů u svých dětí snaží kontrolovat jejich přípravu do školy a také pořady, na které se děti dívají v televizi. Nejvíce zasahují do stravovacích zvyklostí dětí, kde kladou důraz spíše na pravidelnost stravování, než na druh jídla, které jejich děti konzumují.
Penetrace, vybavení
Výzkum ukázal, že více než polovina dětí si může ve svém pokoji přehrávat hudbu na své vlastní hi-fi věži. Vlastní televizor má 26% a vlastní počítač má 19% dětí. Vybavení různými technologiemi samozřejmě stoupá s rostoucím věkem dítěte. Rozdíly jsou také mezi pohlavími. Zatímco dívčí pokoje jsou lépe vybaveny hudební elektronikou, v pokojích chlapců je častěji počítač.
Penetrace mobilních telefonů mezi českými dětmi je poměrně vysoká, téměř polovina dětí ve věku 7-14 let mobilní telefon vlastní. V porovnání s ostatními zeměmi je tato penetrace jedna z nejvyšších, velmi blízká Západní Evropě a mnohem vyšší než v jiných zemích (zvláště v USA). Vlastnictví mobilního telefonu prudce stoupá s rostoucím věkem. Ve věkové kategorii 13-14 let již dokonce dosahuje celorepublikového průměru. Své telefony děti mohou používat poměrně svobodně, jen okolo 7% dětí má blokovány odchozí hovory. Nejčastěji děti využívají služby volání a posílání SMS. Nicméně velice oblíbené je také hraní her v mobilním telefonu (tyto hry hraje 80% dětí). Téměř polovina dětí je zvyklá stahovat si loga a vyzváněcí melodie.
Co se týče internetu, jsou děti ve věku 11-14 let nejdosažitelnější věkovou skupinou z celé české populace! 74% z nich má přístup k internetu a 73% z nich jej využívá. Celkově 55% dětí ve věku 7-14 let má přístup k internetu. Nicméně, veliké odlišnosti můžeme pozorovat mezi jednotlivými kraji, kdy penetrace v Praze (s nejvyšší penetrací) je téměř 2,5 krát vyšší než v kraji Vysočina. Celkový vysoký podíl uživatelů internetu v rámci těchto respondentů je z velké části způsoben možností přístupu k internetu ve školách, ale polovina dětí má přístup na internet také z domova. Tento fakt se shoduje s dřívějšími poznatky, že domácnosti s dětmi jsou obecně nejlépe vybaveny nejmodernější technologií. Děti motivují domácnost k lepšímu vybavení.
Děti se k internetu připojují v průměru jednou týdně. On-line ale tráví poměrně málo času, průměrně 2 hodiny měsíčně (důvodem mohou být omezené možnosti připojení na delší dobu). Jejich činnost na internetu je nejčastěji spojená s hrami (hraní a stahování her), s idoly (navštěvování webových stránek oblíbených osobností) a s přípravou do školy. On-line komunikace, jako je e-mailing, ICQ, chat atd., je také široce rozšířená, avšak zřejmě ne tolik, jako mezi teenagery a ostatními mladými lidmi.