Na evropském kontinentu je největším letištěm londýnské Heathrow. Pražská Ruzyně je proti němu tak trochu trpaslíkem. Přesto je se svými necelými 10 miliony pasažérů ročně jedničkou mezi všemi svými konkurenty z desítky nových členských států Evropském unie.
Eurostat vydává každoročně oficiální zprávu o evropské letecké přepravě. Pro větší objektivnost v ní pracuje v některých kapitolách nejen s údaji z 25 států Unie, ale také z Norska, Islandu a Švýcarska. Nyní je k dispozici zcela čerstvá zpráva, která nám říká, jak to v daném segmentu vypadalo v roce s datem 2004.
Ruzyně si polepšila
Tento rok přinesl další meziroční nárůst přepravených lidí o 8,8 %, z čehož lze usuzovat, že letecká přeprava zase o kousek překonala krizi, s níž se potýkala na počátku nového tisíciletí. Sledovaný ukazatel přesáhl 650,4 miliony osob, z nichž 24 % připadají na vnitrostátní linky, 42 % na mezinárodní lety do členských států EU a zbytek pak tvoří lety za hranice Unie.
Jak už jsme se zmiňovali, nejrušněji bylo na londýnském Hethrow, kde odbavili na 67 milionů cestujících, což představuje nárůst o 10 procent. Na dalších místech následují pařížské letiště Charlese de Gaulla a Frankfurt nad Mohanem, kterými prošlo shodně něco méně než 51 milionů lidí, tedy o nějakých 6 % více než v roce 2003. Proti těmto desetimilionům se zdá 9,6 milionů odbavených pasažérů na pražské Ruzyni trochu nepatrným množstvím, ale nenechme se mýlit. Žádné z letišť v desítce nových členských zemí si nevedlo tak dobře a těchto necelých deset milionů posunulo Ruzyni na 27. místo v žebříčku evropských leteckých uzlů, když o rok před tím jí příslušela až 36. pozice. Praha si tak udržuje solidní postavení v lepším průměru, a to i navzdory tomu, že některá další letiště ve střední a východní Evropě zaznamenala předloni pozoruhodný rozkvět: to se týká nárůstu letecké přepravy například v sousedním Slovensku (o 73 %), v Lotyšsku (o 49 %) či v Estonsku (o 40 %).
Nákladní přeprava stoupá
Předmětem letecké přepravy nejsou ovšem jenom lidé, narůstá i objem vzdušné nákladní přepravy, a to o 9,6 procenta mezi lety 2003 a 2004. V předloňském roce bylo po nebi přepraveno kolem 10,7 milionů tun nákladu, z nichž 80 % putovalo za hranice Unie. Nejčastěji to bylo do Spojených států amerických (71 %) nebo na Dálný Východ (27 %).
Nejvíce letecky přepravovaných nákladů odbavila letiště v Německu a ve Velké Británii. Za největší dopravní letiště můžeme považovat Frankfurt s 1,8 miliony tun odbaveného nákladu, amsterdamský Schiphol (1,5 mil. tun) a pak Heathrow s letištěm Charlese de Gaulla (obě s přibližně stejným objemem 1,4 respektive 1,3 mil. tun). Významnými dopravními uzly pro nákladní dopravu zůstávají nadále také letiště v Bruselu, Kolíně nad Rýnem, Bonnu a v Lucemburku.
-čzb-
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.