Výzkum trhu

Síla diskontů stále roste

Hypermarkety stagnují, supermarkety ztrácejí a diskonty posilují svou pozici na českém maloobchodním trhu. Naznačují to aktuální výsledky největšího každoročního šetření vývoje nákupních preferencí českých domácností SHOPPING MONITOR 2005/06 společností INCOMA Research a GfK Praha. Jako své hlavní nákupní místo uvádí diskonty již 24 % domácností, což představuje 2% nárůst ve srovnání s loňským rokem. Hlavní zbraní diskontů je nízká cenová hladina, blízkost prodejny, akční nabídka zboží, snadný přístup autem a dostatečná kapacita parkoviště. Preference hypermarketů se stabilizovaly a tento formát představuje i nadále hlavní nákupní místo pro 36 % českých nakupujících. Posilování pozice diskontů je na úkor klesajících preferencí supermarketů, jejichž obliba mezi českou populací klesla z 20 % na 15 %. Tento formát v současnosti preferuje dokonce již méně zákazníků než malé samoobsluhy a pultové prodejny, jež stále pro 22 % zůstávají hlavním nákupním místem.

Z konkrétních prodejen uvádějí domácnosti jako své hlavní místo nákupu nejčastěji Kaufland, Penny Market, Plus Diskont, Jednotu a pětici uzavírá Tesco. Následují Albert, Hypernova a Lidl. Svou pozici na českém trhu si upevnil nejen Kaufland, ale také Tesco a z diskontů Penny Market a Lidl.

Jako každý rok i letos reprezentativní vzorek domácností hodnotil prodejny podle nejrůznějších kritérií. Hned u tří sledovaných kategorií (šíře nabízeného sortimentu / čerstvost a kvalita zboží / celková atmosféra a prostředí prodejny) získal nejlepší ohodnocení Globus, který vystřídal Carrefour. Vedoucí pozici z hlediska cenové úrovně si udržuje Kaufland. Zhoršením hodnocení čerstvosti a kvality zboží se projevily negativní ohlasy zákazníků na aféry některých řetězců s dodržováním hygienických předpisů. Nejvýznamnější změnou oproti loňsku je celkově horší hodnocení diskontéra Lidl téměř ve všech aspektech. Malé prodejny v čele s Hruškou obdržely nejlepší hodnocení dostupnosti a kvality personálu.

Hlavní nákupní místo potravin

Hlavní nákupní místo potravin

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!