Mediální výzkum Media Projekt zahrnuje i průběžně aktualizované informace o internetu a jeho užívání – ty slouží i pro další internetové výzkumy, např. pro dovažování výsledků výzkumu NetMonitor. GfK má k dispozici i nejaktuálnější informace o situaci v ostatních evropských zemích.
Jak je na tom v druhé polovině roku 2005 český internet?
Internet dnes v ČR využívá 35 % dospělé populace. Mezi zeměmi Střední a východní Evropy tak jednoznačně předstihneme např. Bulharsko (16 %), Maďarsko (22 %) nebo Polsko (31 %), ale nedosahujeme úrovně využívání v Estonsku (51 %) nebo Slovinsku (56 %). Také Slovensko se dostalo mezi země s vyšším podílem internetových uživatelů než Česká republika.
Přesto existují i v České republice skupiny, pro které je dnes internet stejně běžný jako pro obyvatele vyspělých evropských zemí. Sem patří především 15-18letí, narození koncem osmdesátých let, mezi kterými je 79 % uživatelů. Také ve skupině 19-23letých, narozených v první polovině 80. let, užívá internet 56 %. Vysoce nadprůměrně užívají internet i ekonomicky aktivní lidé s rozhodovacími pravomocemi (68 %), vedoucí zaměstnanci (80 %) i podnikatelé (61 %).
V dospělé populaci se za uplynulých pět let zvedl podíl uživatelů internetu z 18 % na 35 %. Tempo růstu užívání se v jednotlivých věkových skupinách liší. Zatímco ve skupinách do 30 let je dnes podíl uživatelů o dvě třetiny vyšší než před pěti lety, ve skupině lidí střední generace najdeme více než dvakrát tolik uživatelů ve srovnání s rokem 2000. A konečně ve skupině 55 let a starší se podíl uživatelů za pět let téměř zčtyřnásobil.
Kromě postupného nárůstu podílu uživatelů je pro vývoj internetového segmentu typický i:
1. Nárůst připojení z domova: zatímco v roce 2000 mohlo domácí internet používat jen 6 % populace, dnes toto číslo stouplo na 21 %; přístup v práci vzrostl z 9 % populace na 16 %.
2. Vyšší podíl častých uživatelů, kteří se připojují několikrát týdně, denně nebo téměř denně: před pěti lety charakterizovalo časté připojování dvě třetiny internetové populace, dnes už je typické pro více než tři čtvrtiny všech uživatelů.
3. Zvyšující se objem času stráveného na internetu souvisí se zvyšujícím se podílem trvalého připojení: ještě před dvěma roky trávilo na internetu maximálně čtyři hodiny týdně 56 % internetových uživatelů. Za dva roky klesl podíl těch, kdo tráví na internetu týdně čtyři hodiny a méně, na 47 %. Více než polovina uživatelů tráví tedy na internetu více než čtyři hodiny týdně.
Media Projekt je základním mediálním výzkumem České republiky. Jeho zadavatelem je Sdružení komunikačních a mediálních organizací. Získaná data jsou používána jako tzv. jednotná měna, podle které se prodávají reklamní časy a prostor. Ročně se přímým kontaktem tazatele s respondentem zjišťuje mediální chování 30 000 obyvatel České republiky vybíraných tak, aby věrně reprezentovali českou populaci. GfK Praha se na něm podílí od roku 1994, od roku 2000 jsou k dispozici i data o užívání internetu. Ta jsou zveřejňována každého čtvrt roku. Studie Internet Monitor popisuje jak nejaktuálnější situaci tak časové trendy.