4. listopad byl stanoven jako Evropský den obchodu všech členských zemí Unie s 5,5 milióny obchodních firem s 26 milióny podnikatelů a zaměstnanců v obchodě, jejichž posláním je sloužit ke spokojenosti 450 miliónu spotřebitelů.
Inspirátorem vyhlášení Evropského dne obchodu je evropský podnikatelský svaz obchodu EUROCOMMERCE se sídlem v Bruselu, jehož členy jsou obdobné svazy a asociace z členských zemí EU, mezi nimi Svaz obchodu a cestovního ruchu České republiky (dále jen Svaz).
Ve „sváteční“ den obchodu ČR je proto namístě ukázat jeho „rozměr“, resp. parametry jeho fungování a protože se na vývoj díváme očima Svazu, můžeme obchodování ukázat nejen za maloobchod a velkoobchod, ale i služby pohostinství a cestovního ruchu.
Je samozřejmé, že podnikatelský a zaměstnavatelský Svaz obchodu a cestovního ruchu, jako největší organizace svého druhu v České republice, se s výročním dnem obchodu v Evropě ztotožňuje. Shodou okolností právě v letošním roce, kdy byl Evropský den obchodu vyhlášen, si Svaz připomíná svoji již patnáctiletou existenci. V evropském kontextu je Svaz – spolu s obdobnými asociacemi ze třiceti členských zemí EU – řádným členem evropského podnikatelského obchodního svazu – EuroCommerce. Od voleb v prosinci 2004 je reprezentován ve správní radě a řídícím výboru panem Michalem Ševerou – 1. viceprezidentem Svazu obchodu a cestovního ruchu a generálním ředitelem společnosti GfK Praha.
Ve vyhlášení Evropského dne obchodu spatřuje Svaz projev celoevropského uznání významu obchodu, vidí v něm i svoji profesní a morální oporu a v neposlední řadě mediální orientaci.
– red –