Moderní doba přináší stále novější možnosti, jak se prosadit na trhu a odlišit se od konkurence. Jedním z aspektů moderní marketingové politiky je i snaha o ochranu životního prostředí, která je důležitá i proto, že roste zájem veřejnosti o tuto problematiku. Otevření trhu s elektrickou energií, které letos začalo a bude se dále rozšiřovat na všechny spotřebitele energie, přináší novou možnost, jak snížit negativní environmentální dopady činnosti podniku či firmy a jak zároveň zlepšit své marketingové postavení na trhu.
Princip zelené elektřiny
Elektřina dostupná v zásuvce je výsledkem výroby v různých elektrárnách, využívajících jako palivo štěpení jádra, uhlí, zemní plyn, vodní energii, nebo například energii větru. Nedá se tedy konstatovat, z jakého zdroje pochází elektřina, kterou právě spotřebováváme. I tak ale již v některých zemích existuje možnost zabezpečit, aby všechna elektřina, kterou spotřebujeme, byla vyrobena z obnovitelných, tedy přírodu nepoškozujících zdrojů. V zásuvce stále budeme mít téměř ten samý „mix“ elektřiny z různých zdrojů, ale získáme záruku, že stejné množství elektřiny, jaké jsme spotřebovali, bylo vyrobeno z obnovitelných zdrojů a dodáno do sítě. Mezi technologie zajišťující obnovitelné zdroje elektřiny patří větrné elektrárny, malé vodní elektrárny, energie z biomasy (dřeva, slámy a dalších rostlin), sluneční fotovoltaické kolektory, geotermální energie a podobně. Elektřina z těchto zdrojů obvykle stojí o něco víc, než klasická, tzv. „šedá“ elektřina, protože se jedná o stále se rozvíjející technologie (kterých výrobní cena i provozní náklady ale klesají).
Proč bychom ale měli takovou elektřinu chtít? Základním motivem je, že tato elektřina nepřispívá ke znečištění životního prostředí, jako fosilní paliva (například skleníkový efekt), nebo jaderná energie (radioaktivní odpad). Environmentálně uvědomělí zákazníci – fyzické osoby, soukromé firmy i veřejné instituce, když mají tu možnost, si proto často rádi zvolí dodavatele energie, který jim prodá tzv. „zelenou eletřinu“.
Dalším důvodem konkrétně pro soukromé firmy pak může být i snaha o pozitivní odlišení se od konkurence, deklarováním svého zájmu o ochranu životního prostředí a aktivního přístupu k ní. Firma, která na svých propagačních materiálech uvede, že elektřinu pro svou činnost zabezpečila výhradně (nebo alespoň částečně – existují možnosti „balíků“ produktů) z obnovitelných zdrojů, tím pravděpodobně zvýší zájem o své výrobky nebo služby. Při silné konkurenci na trhu a jinak srovnatelných službách prodejců se tak tato odlišnost může stát zajímavou možností pro prezentaci.
Stav v ČR
Ve většině zemí se možnost volby zelené elektřiny jako jedna z forem její podpor objevila spolu s otevřením trhu s elektřinou volné konkurenci.
V České republice v současnosti platí systém povinného výkupu pro distributory elektrické energie. Její výkupní cenu stanovil formou vyhlášky Energetický regulační úřad. Tato forma podpory ale mimo jiné neumožňuje individuální iniciativu jako snahu o zvýšení výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů.
I v České republice se již ale začal trh s elektřinou otevírat. Od 1.1. 2002 se pro skupinu největších zákazníků se spotřebou nad 40 GWh elektřiny ročně otevřel trh konkurenci a mají tak možnost zvolit si svého dodavatele elektřiny. Od počátku příštího roku klesne hranice spotřeby pro tzv. oprávněné zákazníky na 9 GWh, v roce 2006 se pak trh otevře pro všechny spotřebitele, včetně domácností. S rostoucím počtem spotřebitelů, kteří si budou moct zvolit svého dodavatele, se budou i obchodníci s elektřinou snažit odlišit od své konkurence a pravděpodobně jako jeden ze svých produktů zavedou i prodej elektřiny vyrobené z obnovitelných zdrojů energie.
První konkrétní možnost nákupu zelené elektřiny v Čechách oznámila Západočeská energetika, a.s. Její zástupci předpokládají, že v polovině roku 2002 zahájí prodej tzv. „zelené elektřiny“. ZČE ji bude prodávat svým zákazníkům v sazbách C a D (domácnosti a podnikatelský maloodběr). Zákazník, který si ji vybere, tak získá certifikát, oznamující jeho pozitivní přístup k ochraně životního prostředí. Na Západě ho řada firem využívá ke své marketingové propagaci a zviditelňování, využít ho podobným způsobem tedy mohou například i firmy vyvážející do zahraničí, kde je již tento koncept znám.
Cena elektřiny bude zvýšená o 0,10 Kč/kWh, stálé měsíční poplatky zůstanou nezměněné. Prostředky získané tímto způsobem by měli být znovu investovány do rozvoje využití obnovitelných zdrojů energie a umožnit tak jejich širší uplatnění na trhu.
Také zástupci dalších distributorů elektrické energie se v průzkumu SEVEn, Střediska pro efektivní využívání energie, o.p.s. vyjádřili, že situaci vyhodnocují a v případě zájmu spotřebitelů by podobný program zahájili. S postupem otevírání trhu v ČR se tedy dá předpokládat, že stále více spotřebitelů si do svých zásuvek bude moci vybrat i zelenou elektřinu.
Situace ve světě
Ve světě je koncepce zelené elektřiny již známá. V zemích, kde je možné svobodně si vybrat svého dodavatele elektřiny většinou existuje i možnost vybrat si elektřinu z obnovitelných zdrojů. Například ve Velké Británii, kde je tato elektřina osvobozena od daně z CO2 a představuje tak i čistě ekonomicky výhodnou variantu, se pro ni rozhodlo téměř 50 tisíc zákazníků. V Německu je to dokonce 280 tisíc spotřebitelů (podle marketingového průzkumu až 46 % zákazníků pokládá otázku alternativních zdrojů energie za zásadní) a v Holandsku si ji vybralo již 800 tisíc spotřebitelů. V USA již bylo postaveno 240 MW a naplánováno 820 MW instalované kapacity elektráren využívajících obnovitelné zdroje energie v programech jejího volného prodeje na konkurenčním trhu. Mnozí z těchto spotřebitelů jsou klasické firmy (například kosmetické Procter and Gamble a Bodyshop, banky ABN Amro Bank a Dresdner Bank, poradenská firma KPMG, nebo cestovní kancelář Thomas Cook, ale i mnoho dalších), které si tímto způsobem usnadňují svou marketingovou pozici na trhu a zlepšují názor potenciálních zákazníků na svou značku.
EEBW: Energie efektivně 2002
Domácí zkušenosti s prodejem zelené elektřiny jsou zatím skutečně jen v počátečních stádiích. Každoročně by ale mohl stoupat počet environmentálně uvědomělých odběratelů. Jednou z příležitostí, kde bude možné diskutovat o vhodnosti tohoto opatření, jeho ekonomické i marketingové výhodnosti, mezinárodních zkušenostech a o plánech do budoucna, bude mezinárodní konference EEBW: Energie efektivně 2002, která se pod organizací Střediska pro efektivní využívání energie uskuteční ve dnech 5.-7. listopadu 2002 v Praze. Další informace o této konferenci je možné získat na internetové stránce www.eebw.cz.