Marketing

Zákazníci českých obchodů začínají preferovat kvalitu zboží před nízkou cenou

Z průzkumu provedeného společností GE Money Multiservis v rámci ocenění GE Money Multiservis Obchodník roku 2005 vyplynulo, že zákazníci v České republice postupně začínají upřednostňovat kvalitu zboží před nízkou cenou. Cena zboží sice stále ještě hraje jednu z rozhodujících rolí, ale již nikoliv tak dominantní jak tomu bylo v minulých letech. Zákazníci se začínají také daleko lépe orientovat v poměru kvalita/cena a dokáží mnohem lépe porovnat nabídky různých obchodníků.

Již třetí ročník prestižního hodnocení českého maloobchodu, GE Money Multiservis Obchodník roku 2005, probíhá od června do konce září letošního roku. V rámci ankety, která již tradičně oslovuje několik desítek nejvýznamnějších obchodníků v ČR, odpovídali letos zástupci obchodních řetězců mimo jiné na otázky spojené s nákupním chováním zákazníků v České republice.

Rozdíly v chování zákazníků přitom mohou být značné nejen mezi jednotlivými obory maloobchodu, ale také mezi jednotlivými obchodníky se stejným zaměřením. Čeští zákazníci začínají totiž stále více vnímat i prostředí ve kterém nakupují, šíři nabízeného sortimentu, ochotu personálu a v neposlední řadě i kvalitu nabízeného zboží.

„Zákazník chce za své peníze především kvalitu a dobrý výrobek, ten ovšem má svou cenu, která mnohdy nemusí být nejnižší. Po zkušenostech z mnohých tzv. akcí některých prodejců si pod pojmem nejnižší cena odnesli zákazníci i mnohá zklamání při následném používání výrobku v domácnosti,“ uvedl Ladislav Pospíšil, ředitel marketingu a nákupu společnosti K+B Progres.

Stejně jako všude na světě existuje i u nás jedna velká skupina zákazníků, kterou prioritně zajímá cena a druhá skupina zákazníků, která preferuje především kvalitu nakupovaného zboží. „V České republice sledujeme v rámci oblečení trend, že se zákazníci začínají mnohem lépe orientovat v poměru kvalita/cena a jsou schopni daleko lépe srovnávat nabídky jednotlivých obchodníků,“ uvedl Aleš Drábek, ředitel prodejen C&A Moda ČR.

Miguel van Bussel, brand manager AHOLD Czech Republic, hodnotí nákupní chování zákazníků obdobně: „Zákazníci v České republice stále ještě preferují především cenu, ale pomalu se toto zaměření posouvá směrem ke kvalitě. Největší zájem o kvalitní zboží s menším ohledem na cenu zaznamenáváme pouze v období Vánoc, a to zejména během posledních dvou let,“ uvedl.

Zájem zákazníků o kvalitní zboží je patrný i z výsledků splátkového prodeje společnosti GE Money Multiservis. „Cena zboží stále ještě hraje jednu z rozhodujících rolí při nákupním chování zákazníků, ale spotřebitelé již přicházejí na to, že levné a méně kvalitní výrobky se jim mohou prodražit mnohem více,“ uvedl Jiří Pathy, předseda představenstva GE Money Multiservis, vedoucí společnosti splátkového prodeje v ČR.

Samotné ocenění GE Money Multiservis Obchodník roku již pomalu spjeje ke svému vyvrcholení. Absolutní vítěz ocenění a nositel titulu Obchodník roku 2005 bude vyhlášen v Praze již 11. října 2005. Kromě něj převezmou ceny také vítězní obchodníci v devíti oborových kategoriích (Hypermarket roku 2005, Supermarket roku 2005, Prodejce nábytku roku 2005, Hobbymarket roku 2005, Prodejce drogistického zboží roku 2005, Prodejce elektrospotřebičů roku 2005, Prodejce textilu a oděvů roku 2005, Velkoobchod a Cash & Carry roku 2005, Internetový obchodník roku 2005). Vítěz v těchto kategoriích bude zvolen na základě nezávislého výzkumu spokojenosti spotřebitelů, který zabezpečuje renomovaná agentura INCOMA Research.

– pk –

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!