Společnost GfK Praha ve spolupráci se společností ATOZ Event uskutečnila druhý ročník projektu “Zvolen výrobkem roku spotřebiteli“. Stejně jako v loňském roce se jednalo o marketingový program, který monitoruje nové a inovované výrobky z oblasti potravinářského a spotřebního zboží a který je realizován na panelu domácností.
Panel domácností je složen z 2 000 reprezentativně vybraných českých a moravských domácností. Tyto domácnosti obdržely barevný katalog obsahující fotografie soutěžících výrobků, rozdělených do jednotlivých kategorií. Respondenti dávali své hlasy vždy jednomu výrobku v každé kategorii. V každé domácnosti mohli hlasovat až 4 členové starší 14 let. Vzhledem k úspěšnému prvnímu ročníku soutěže se v roce letošním rozrostl počet kandidujících produktů z 39 na 47. V další části dotazníku respondenti hodnotili také důležitost jednotlivých kritérií při volbě nového výrobku a jejich názory na nové výrobky obecně.
Ze 2 000 dotazovaných domácností se včas a v pořádku vrátilo 1 655 dotazníků, což znamená 82,8 % návratnosti. Celkem bylo 3 562 správných platných odpovědí.
Vítězné výrobky roku 2002
č. kat. | název kategorie | laureát | výrobce |
1 | SLANÉ PEČIVO/CHIPSY | Bramborové lupínky Vitalinea | Opavia LU |
2 | DEHYDRATOVANÉ TĚSTOVI NY | Dobrý Hostinec | Nestlé Česko |
3 | NEALKOHOLICKÉ NÁPOJE | Džusy a nektary Pfanner | Pfanner |
4 | SÝRY | Lipno | Jihočeské mlékárny |
5 | JOGURTY A MLÉČNÉ DEZERTY | Danissimo – Straciatella | Danone |
6 | ZMRZLINY | Magnum bar (tyčinka) | Unilever |
7 | SLADKÉ TRVANLIVÉ PEČIVO/DEZERTY | Opavia – chlebíček s náplní | Opavia LU |
8 | TYČINKY | Čokotatranky, mléčné, čokoládové | Opavia LU |
9 | OSTATNÍ OPLATKY A SUŠENKY | Bebe dobré ráno | Opavia LU |
10 | BONBÓNY | Orion studentská pečeť – dražé | Nestlé Česko |
11 | SNÍDAŇOVÉ CEREÁLIE | Kukuřičné lupínky Plus s medem a oříšky | Emco |
12 | TABULKOVÁ ČOKOLÁDA | Orion banány v čokoládě 100 g | Nestlé Česko |
13 | ŠAMPONY | Fructis fresh | L´Oréal ČR |
14 | DĚTSKÉ VLHČENÉ UBROUSKY | Helen Harper – dětské vlhčené kapesníky | Ontex |
Nejdůležitějšími kriterii při volbě nového výrobku jsou pro spotřebitele:
- Kvalita a provedení nového výrobku, kterým přiřadilo jedno ze dvou nejvyšších hodnocení 72 % dotázaných.
Velmi důležitým kriteriem je také:
- Cena – tu jako velmi důležitou označilo zhruba 65 % respondentů.
- Co se týče kritéria praktičnost výrobku – ta je důležitá pro 52 % dotázaných.
Menší význam mají:
- Technologická inovace nového produktu
- A jeho konkrétní značka, které se nalézají v 10 – 40% intervalu četností obou nejvyšších hodnocení.
Ve srovnání s loňským ročníkem asi největší změnu zaznamenal názor spotřebitelů na nové výrobky. Stále více respondentů se přiklání k tvrzení, že nové výrobky se nakonec trochu liší od ostatních – v loňském roce 56,8 % respondentů, letos je to již 76,6 %. S tím koresponduje i téměř 18% nárůst kladných odpovědí u výroku “Kupuji často nové výrobky“. To svědčí o tom, že čeští spotřebitelé jsou novým výrobkům na trhu stále přístupnější a dokáží ocenit jejich přednosti a kvalitu.