Marketing

Volba výrobku roku 2002

Společnost GfK Praha ve spolupráci se společností ATOZ Event uskutečnila druhý ročník projektu “Zvolen výrobkem roku spotřebiteli“. Stejně jako v loňském roce se jednalo o marketingový program, který monitoruje nové a inovované výrobky z oblasti potravinářského a spotřebního zboží a který je realizován na panelu domácností.

Panel domácností je složen z 2 000 reprezentativně vybraných českých a moravských domácností. Tyto domácnosti obdržely barevný katalog obsahující fotografie soutěžících výrobků, rozdělených do jednotlivých kategorií. Respondenti dávali své hlasy vždy jednomu výrobku v každé kategorii. V každé domácnosti mohli hlasovat až 4 členové starší 14 let. Vzhledem k úspěšnému prvnímu ročníku soutěže se v roce letošním rozrostl počet kandidujících produktů z 39 na 47. V další části dotazníku respondenti hodnotili také důležitost jednotlivých kritérií při volbě nového výrobku a jejich názory na nové výrobky obecně.

Ze 2 000 dotazovaných domácností se včas a v pořádku vrátilo 1 655 dotazníků, což znamená 82,8 % návratnosti. Celkem bylo 3 562 správných platných odpovědí.

Vítězné výrobky roku 2002

č. kat.

název kategorie

laureát

výrobce

1

SLANÉ PEČIVO/CHIPSY

Bramborové lupínky Vitalinea

Opavia LU

2

DEHYDRATOVANÉ TĚSTOVINY

Dobrý Hostinec

Nestlé Česko

3

NEALKOHOLICKÉ NÁPOJE

Džusy a nektary Pfanner

Pfanner

4

SÝRY

Lipno

Jihočeské mlékárny

5

JOGURTY A MLÉČNÉ DEZERTY

Danissimo – Straciatella

Danone

6

ZMRZLINY

Magnum bar (tyčinka)

Unilever

7

SLADKÉ TRVANLIVÉ PEČIVO/DEZERTY

Opavia – chlebíček s náplní

Opavia LU

8

TYČINKY

Čokotatranky, mléčné, čokoládové

Opavia LU

9

OSTATNÍ OPLATKY A SUŠENKY

Bebe dobré ráno

Opavia LU

10

BONBÓNY

Orion studentská pečeť – dražé

Nestlé Česko

11

SNÍDAŇOVÉ CEREÁLIE

Kukuřičné lupínky Plus s medem a oříšky

Emco

12

TABULKOVÁ ČOKOLÁDA

Orion banány v čokoládě 100 g

Nestlé Česko

13

ŠAMPONY

Fructis fresh

L´Oréal ČR

14

DĚTSKÉ VLHČENÉ UBROUSKY

Helen Harper – dětské vlhčené kapesníky

Ontex

Nejdůležitějšími kriterii při volbě nového výrobku jsou pro spotřebitele:

  • Kvalita a provedení nového výrobku, kterým přiřadilo jedno ze dvou nejvyšších hodnocení 72 % dotázaných.

Velmi důležitým kriteriem je také:

  • Cena – tu jako velmi důležitou označilo zhruba 65 % respondentů.
  • Co se týče kritéria praktičnost výrobku – ta je důležitá pro 52 % dotázaných.

Menší význam mají:

  • Technologická inovace nového produktu
  • A jeho konkrétní značka, které se nalézají v 10 – 40% intervalu četností obou nejvyšších hodnocení.

Ve srovnání s loňským ročníkem asi největší změnu zaznamenal názor spotřebitelů na nové výrobky. Stále více respondentů se přiklání k tvrzení, že nové výrobky se nakonec trochu liší od ostatních – v loňském roce 56,8 % respondentů, letos je to již 76,6 %. S tím koresponduje i téměř 18% nárůst kladných odpovědí u výroku “Kupuji často nové výrobky“. To svědčí o tom, že čeští spotřebitelé jsou novým výrobkům na trhu stále přístupnější a dokáží ocenit jejich přednosti a kvalitu.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!