Alibaba.com nemá nic společného s Pohádkami tisíce a jedné noci. Je to druhá největší čínská firma v segmentu e-komerce. V těchto dnech se rozhoduje o kroku, který určitě výrazně změní blízkou budoucnost této společnosti stejně jako celého čínského IT trhu. Alibabu totiž hodlá koupit americké Yahoo.
V zemi, jejíž obyvatelstvo čítá téměř 1,3 miliardy osob, surfuje po internetu necelých 8 % veškeré populace. Podle oficiální údaje čínské vlády z minulého měsíce skrývá se však za tímto malým procento 103 milionů lidí. A ty představují druhý největší internetový trh hned za Spojenými státy americkými.
Internet v nejlidnatější zemi světa stále lákavější
Právě to je nepochybně hlavním důvodem, proč Yahoo tolik touží po podílu ve společnosti Alibaba.com. Zatím je ve hře 35 % akcií, ale čínská média nedělají v posledních týdnech nic jiného, než že spekulují o tom, zda americký žralok spolkne celého svého menšího čínského konkurenta. Nakolik je to jen mediální bublina hrající na nacionalistické city, nebo zda má tato spekulace reálný základ, lze jen těžko odhadnout. Žádné podrobnosti o transakci totiž doposud nejsou známy. Snad jen, že Yahoo by mělo za onen více než třetinový podíl zaplatit kolem 1 mld. USD (23,7 mld. Kč), že půjde o největší zahraniční akvizici v oboru IT v Číně a že o výsledku se má definitivně rozhodnout v těchto dnech.
Pokud Yahoo uspěje, získá významnou část společnosti, která má na čínském technologickém trhu rozhodující vliv. Před ní je jenom firma Baidu.com. Alibaba.com dosáhla v minulém roce výnosů v hodnotě 46 mil. USD a tržní hodnota firmy se odhaduje asi na 3 mld. dolarů, ovšem s minimem kapitálu, jenž by byl k dispozici v hotovosti. Alibaba poskytuje většinu služeb ze segmentu e-komerce, z nichž řada je zaměřena na malé a střední firmy.
Nejnovější akvizice nebude prvním případem, kdy Yahoo hledá uplatnění na stále se rozvíjejícím čínském trhu. Před šesti lety koupilo za 120 mil. USD velmi populární internetovou stránku 3721.com. Čína se svým mohutným lidským i ekonomickým potenciálem přitahuje i další významné hráče. Například eBay vstoupil do Číny koupí firmy EachNet, což ho stálo 180 mil. dolar. Amazon zase investoval 75 mil. USD do daleko menšího lokálního konkurenta, který se jmenuje Joyo.
-čzb-
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.