V minulých dnech se vyšplhala cena jedné akcie společnosti Yahoo téměř k 38 dolarům. Je to nejvýše za posledního tři čtvrtě roku a podobně jako před časem za to mohou povzbudivé hospodářské výsledky. Uplynulé čtvrtletí tedy pro firmu dopadlo opět dobře, ale konkurence nikdy neusíná.
Možná by se dalo říci, že i internetový sektor se pomalu zařazuje do kamenné ekonomiky. Třeba i proto, že světový trh má své dva největší soupeře a je úplně jedno, že jejich souboje se zatím ponejvíce odehrávají na severoamerické pevnině. Yahoo již několik let svádí konkurenční boj s další technologickou legendou, kterou představuje společnost Google. A v některých ohledech zůstává stále na druhém místě.
Onen souboj titánů je ale postaven tak trochu na hlavu: Yahoo nemusí být příliš smutné, vždyť drží nezanedbatelný majetkový podíl ve firmě Google, takže třebaže stále trochu pokulhává, prohra se vlastně nekoná. Ona investice z roku 2000 v hodnotě 10 mil. USD (290,4 mil. Kč) se doopravdy vyplatila.
A výnosy budou stoupat
Yahoo si ve čtvrtletí, které skončilo letos posledního června, připsalo zisk 754,7 mil. USD, což je až neuvěřitelný meziroční skok: před rokem se tato položka zastavila na 112,5 milionu dolarů. O 51 % vyšší byly i meziroční výnosy, které dosáhly 1,25 mld. USD. To je však výsledek před tím, než byly odečteny reklamní provize dalším webovým stránkám: po tomto odpočtu se dostaneme na 875 milionů dolarů. I tak se ale jedná o 44% růst.
Na konci června mělo Yahoo 181 milionů registrovaných uživatelů, tedy oproti stejnému období loňského roku o 23 % více. Zvýšil se i počet platících uživatelů, kterých je nyní zhruba 10,1 milionu. Firma doufá, že do konce letošního roku jich bude na 12 milionů. Jejich další masivní příliv si slibuje hlavně zavedením nových produktů, mezi něž rozhodně patří nabídka hudby v MP3 formátech, která už má za sebou první měsíce provozu a zdá se, že úspěšného. Tato přímá konkurence internetového hudebního obchodu iTunes, jenž provozuje Apple Computer, by měla v příštích týdnech vstoupit do ostrého provozu, a zároveň tak Yahoo přinést opět vyšší zisky z reklamy.
Google stále jedničkou mezi vyhledávači
Reklama a předplatné, to jsou hlavní příčiny úspěchů, jež si Yahoo v posledních letech stále užívá plnými doušky. Ale konkurence nespí. Google, který v reklamních výnosech přece jen trochu zaostává, neustále zavádí nové technologie a služby, jež mají nalákat inzerenty. Naposledy to bylo opatření, že inzerent platí jen za tu reklamu, kterou si některý z návštěvníků stránek opravdu prohlédl, respektive ji otevřel, třebaže omylem. Google jenom o chvíli zaspal právě za Yahoo, které už tuto technologii využívá delší čas.
Kde ale Google stále zůstává věrný pověsti světové jedničky, to jsou jeho vyhledávací služby. Je největším vyhledávačem ve Spojených státech amerických, patří mu téměř 37 % tamějšího trhu. Yahoo je na druhém místě s více než 30% podílem. Co je však ještě méně povzbuzující je to, že například za měsíc květen zaznamenal Google 2,07 miliardy požadavků na vyhledávání a vzestupnou tendenci poptávky, zatímco Yahoo naopak tendenci sestupnou a „pouhých” 913 milionů požadavků. Ale jak už bylo napsáno, tenhle boj není úplně na život a na smrt.
– čzb –
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.