Pokud chceme mít Funky firmu, musí všechny naše aktivity vycházet z jednoduchého axiomu: Nejdůležitější výrobní prostředek je malý, šedivý a váží okolo 1300 gramů. Ano, je to lidský mozek! Švédští odborníci Kjell A. Nordström a Jonas Ridderstråle ve své knize Funky Business, kterou vydalo nakladatelství Grada, doplňují: „Vědění je totiž moc! Kyjem zboříte zeď, můžete jím hrozit, ale nepomůže vám, jednáte-li s někým, kdo je chytřejší, rychlejší a po něčem lační. Mrštný člověk muší váhy vždy vyhraje nad nemotorným soupeřem váhy těžké – všude kromě boxerského ringu.“
Jak tedy můžeme definovat dnešní Funky business?
Funky business:
– je celosvětový,
– je více soutěživý pro všechny a všude na světě,
– neustále hledá diferenciace,
– vyžaduje organizační inovaci,
– do centra dění staví řízení a vedení,
– dává moc.
Když chceme popsat správnou Funky firmu, musí být zaměřená, efektivní, novátorská a heteroarchická.
1) Zaměřená
Kdo chce investovat, v rámci firmy i mimo ní, má nyní velké možnosti volby. Má přístup na všechny mezinárodní trhy.
V nezaměřených firmách jsou peníze často brány vítězům a přidělovány poraženým, což vede ke zklamání a ztrátě motivace lidí v ziskových odděleních. Podobně se mohou lidé se špatným pracovním výkonem spoléhat na toto přerozdělení. Dojde-li funky společnost k závěru, že souhrn jejích částí je větší než současný celek, společnost se rozebere na menší jednotky. Zdokonalené trhy nesnášejí neschopnost, a proto tato neschopnost mizí. Funky organizace proto nemá v úmyslu být pro každého vším, místo toho se pokouší být něčím pro někoho.
Toto zdravé zaměření může být trojího druhu: úzké zaměření, duté ohnisko a zaměření na cílový trh.
a) úzké zaměření
Funky firma se úzce zaměřuje na jeden business nebo jen hrstku základních businessů. Nyní se zjistilo, že synergie vrhá stín na racionální manažerské myšlení. Je třeba se tedy zaměřit na podnikání, ve kterém má firma globální převahu nad konkurencí.
b) duté ohnisko
Funky firma je v podstatě dutá a má vypouklé ohnisko. Soustředit se pouze na několik businessů nestačí. Každý malý proces a činnost ve firmě musí být zkoumán, zda je firma v této věci světovou třídou. Pokud ne, ať tento proces nebo činnost přenechá někomu jinému, kdo to pro ni udělá lépe (tzv. outsourcing).
c) zaměření na cílový trh
Funky firma míří na kmeny (klíčové zákazníky) a nezáleží na tom, o jaký druh kmene se jedná, kde má základnu či jak je velký. Záleží pouze na tom, zda jeho členové sdílí společné vibrace – hodnoty a názory.
2) Efektivní
Funky firma využívá svou klíčovou dovednost ve více odvětvích. Snižování rozměrů často nevede k nápravě. Neexistuje způsob, jak vytvořit nové bohatství jen snižováním nákladů a zbavování se lidí. Je třeba zefektivnit klíčové zdroje firmy. Funky firma musí přejít od anorexie společnosti k budování svalové hmoty – zbavit se tuku a nechat si narůst svaly. Efektivitu funky firmy můžeme rozdělit na interní, průmyslovou a mezinárodní.
a) interní efektivita
Problém většiny organizací nespočívá v tom, že by věděly příliš málo, ale že nevědí, co vědí. Poznatky jsou rozptýlené, aniž by měl někdo jasný obraz o tom, co je na skladě, kam co směřuje a kde se skrývají schopní lidé. Aby se nějaké společnosti dařilo, musí se učit. Rychlost učení nebude určována nejrychlejšími a nejchytřejšími lidmi, ale nejpomalejšími a nejméně kvalifikovanými.
b) průmyslová efektivita
Funkové organizace využívají schopné pracovníky a své základní schopnosti k tomu, aby vstupovaly do nových průmyslových odvětví. Existují tři rozdílné typy průmyslové efektivity:
– založená na chování
Se zákazníky musí být firma naladěna na stejné vibrace (hudební skupiny, skateboardová komunita, …).
– založená na značce
Firmy vstupují do dalších odvětví pouze tehdy, splňuje-li tento vstup přísná kritéria značky. Pokud ne, i velmi výnosné projekty jsou zavrženy. (např. Marlboro, Coca-Cola, Disney,…).
– založená výhradně na schopnostech
Firma se zaměřuje pouze na svou přednost. Ale napříč odvětvími (např. Honda vyrábí motory jak pro automobily, tak i pro motocykly, 3M je expertem na lepidla a lepicí pásky,….).
c) mezinárodní efektivita
Funky firma je globální společnost, ale to neznamená, že musí být obří. Trpasličí nadnárodní společnosti jsou všude kolem nás. Funky firma jedná globálně ve čtyřech směrech: export, globálně rozptýlený majetek, globální administrativní struktury a metody a především globální názory.
3) Novátorská
Jistě nepřekvapí, že je funky firma mimořádně novátorská. V globálně propojeném světě je jen záležitostí několika týdnů, dní či jen hodin, než lidé například na druhém konci světa firemní výrobky či služby okopírují. Aby firma zůstala jedinečná, musí být neustále ve střehu a inovovat. Inovacemi myslíme totální inovace (stav mysli), který se týká ve společnosti všech, všeho a všude a která probíhá nepřetržitě. Rozlišujeme pět typů inovace: inovace pomocí nové strategie, inovace rychlostí, inovace chytrostí, ignorace zákazníků i naslouchání jim a konečně spojení heteromogennosti s homogenností.
a) inovace pomocí nové strategie
Je třeba se zastavit a zamyslet se nad vším, co firma dělá. Tímto způsobem se dá vymyslet nový typ podnikání. Mění se totiž pravidla hry – jedinečnost firem je často spíše než na technologii založena na jemných, nehmatatelných aspektech jejich nabídky zákazníkům.
b) inovace rychlostí
Funky firma se nachází ve světě, v němž se vše pohybuje takovou rychlostí, jakou svět dosud neviděl. Dnes platí, že zůstat stát znamená propadat se dozadu.
c) inovace chytrostí
Pracovat rychleji ovšem není jen problémem usilovnější snahy, ale záležitostí chytřejší práce. K tomu, aby byla firma tvořivá, potřebuje volnost, zdroje a čas.
d) ignorace zákazníků i naslouchání jim
Není žádný problém vědět co si zákazníci přejí. Chtějí věci levnější a lepší a včera již bylo pozdě. Funky firma odečítá přání svých zákazníků z jejich rtů. Nemůže totiž očekávat, že bude zákazník vyžadovat něco, co ještě neexistuje. Na druhé straně jsou v některých situacích určití zákazníci pro funky firmu nejlepšími poradci (a jsou vždy ty nejlevnější).
e) spojení heterogennosti s homogenností
K radikálním změnám je pravděpodobně zapotřebí více individualizovaných společností. Funky firmě se daří v prostředí obměňování, odlišnosti a rozmanitosti. Funky firma vítá lidi, kteří jsou připraveni změnit status quo a rozejít se s existujícími normami a pravidly.
4) Heteroarchická
Hierarchie je postavena na třech klíčových předpokladech: na stabilním prostředí, na předvídatelných procesech a na tom, že produkce je daná. Jakmile toto přesně platí, je zbytečné se pokoušet něco změnit. Nicméně, kdy jsou všechny tyto tři předpoklady splněny současně? Jack Welch z General Electric přesně vystihl negativní důsledky hierarchie: „Hierarchie je organizace, která je obrácena čelem ke generálnímu řediteli a zadkem k zákazníkovi.“ Funky firma používá organizační řešení schopná rychlostí světla nově spojovat poznatky přes jakýkoliv typ hranic. Zapomeňte tedy na pyramidální strukturu organizace s generálním ředitelem na špičce. Pyramidy je třeba postupně nahrazovat hřišti.
Příště: Jak se stát Funky osobou?