Přední představitelé prestižního institutu INSEAD na základě více než patnáctiletého intenzivního studia tvůrčích strategických tahů stovek firem z více než třiceti odvětví předkládají systematický přístup v podobě praktických pravidel a nástrojů, který firmám umožní vyhnout se nelítostné konkurenci – boji o konkurenční výhodu, o tržní podíl, o odlišení vlastního produktu… Ukazují, že trvalý úspěch nezajišťuje soupeření s konkurenty, ale právě „hodnotové inovace“, vytváření a ovládnutí „modrých oceánů“ – dosud nedotknutých prostor trhu poskytujících příležitost k ziskovému růstu a umožňujících vyřazení konkurence ze hry.
Kniha W. Chana Kima a Renée Mauborgneové Strategie modrého oceánu, jejíž české vydání s podtitulem Umění vytvořit si svrchovaný tržní prostor a vyřadit tak konkurenty ze hry právě vydává nakladatelství Management Press (z angl. orig. knihu přeložila Irena Grusová), vystavuje pochybám vše, co bylo až dosud považováno za předpoklad strategického podnikatelského úspěchu.
„Firmy – ve snaze o dosažení udržitelného a ziskového růstu – se tradičně pouštějí do neúprosných konkurenčních střetů – do přímé konfrontace s konkurenty,“ říkají autoři. „Bojují o dosažení konkurenční výhody, svádějí bitvy o tržní podíl, usilují o to, aby vynikly, aby se něčím odlišily od svých konkurentů.“
Výsledkem takového přístupu jsou v dnešních podmínkách, kdy jednotlivá odvětví jsou doslova přeplněna konkurenty a kdy jejich nabídka vysoko převyšuje poptávku, „rudé oceány“, v jejichž „krvavých“ vodách mezi sebou tito soupeři zápasí o neustále se zmenšující ziskový potenciál, přičemž jejich nabídky jsou si v důsledku intenzivního „benchmarkingu“ stále podobnější a podobnější. Autoři dokazují, že ačkoli většina firem se vrhá do „rudých oceánů“ líté konkurence, pravděpodobnost, že by jim taková strategie mohla zajistit budoucí ziskový růst, je dnes stále menší a menší.
Vycházejí přitom z důkladného studia více než 150 „strategických tahů“, k nimž došlo během více než sta let ve třiceti různých podnikatelských odvětvích. Dokazují, že základem úspěchu vůdčích firem zítřka nebudou vítězné střety s konkurenty, ale vytváření „modrých oceánů“ svrchovaného tržního prostoru zralého pro další růst. Takové strategické tahy – autoři je označují jako „hodnotové inovace“ – vytvářejí skokové přírůstky hodnoty jak pro firmu, tak i pro její zákazníky, vyřazují konkurenty ze hry a podněcují a uvolňují novou poptávku.
Kniha Strategie modrého oceánu ale především přináší systematický přístup, jenž ve svých důsledcích umožňuje minimalizovat význam konkurenčních firem a odkázat je do „postavení mimo hru“. V knize, která od základu mění tradiční pohled na strategii, autoři předkládají zkušeností prověřené systémové rámce, analytické nástroje a praktické principy, umožňující úspěšné zformulování a realizaci strategií modrého oceánu – úspěšné vytváření a využívání „modrých oceánů“ příležitostí.
Kniha W. Chana Kima a Renée Mauborgneové, která fakticky převrací tradiční myšlenkové pojetí strategie, tak načrtává spolehlivou mapu „nové smělé cesty k budoucím podnikatelským vítězstvím“.
Kniha vychází v prémiové Knihovně světového managementu nakladatelství Management Press.
Co kniha obsahuje:
- Diagnostické nástroje k určení strategického profilu (hodnotové křivky) firmy, jejích konkurentů a odvětví její působnosti + popis parametrů dobré strategie.
- Vysvětlení originální koncepce hodnotových inovací, která je základem vytváření „modrých oceánů“ a umožňuje firmám přinášet skokové přírůstky hodnoty pro zákazníka a dosahovat přitom zároveň jak odlišení od konkurence, tak i nízkých nákladů.
- Šest principů strategie modrého oceánu – osa celé knihy, podrobný průvodce procesy formulování a realizace strategie modrého oceánu + systémový rámec čtyř kroků tvorby strategie.
- Techniky „vizualizace“ strategie.
- Řadu příkladů (podrobných případových studií) firem, jež si vytvořily svrchované „modré oceány“ široké poptávky, které jsou zdrojem jejich dlouhodobého ziskového růstu.
W. Chan Kim je profesorem strategie a mezinárodního managementu na INSEAD, prestižním institutu s kampusem ve Fontainebleau nedaleko Paříže a v Singapuru a zakladatelem Value Innovation Network (VIN), globálního společenství zabývajícího se praktickými aplikacemi koncepcí hodnotových inovací, a členem správní rady Value Innovation Action Tank.
Renée Mauborgne je profesorkou strategie a managementu na INSEAD a spoluzakladatelkou Value Innovation Network (VIN), globálního společenství zabývajícího se praktickými aplikacemi koncepcí hodnotových inovací, a členkou správní rady Value Innovation Action Tank.
Kniha vyšla v nakladatelství Management Press.
váz., 165 x 235 mm, 240 str.,
doporučená cena 390 Kč, ISBN 80-7261-128-3