Nejznámější japonskou značkou na světě stále zůstává Sony. Poslední desetiletí z ní udělalo skupinu spojující širokou škálu aktivit, od výroby elektroniky až po produkci filmů a hudby. Poslední hospodářské výsledky ukazují, že právě v této šíři spektra se může skrývat nejedno úskalí.
V březnu letošního roku ukončilo Sony minulý fiskální rok. Ten skončil s provozním ziskem ve výši 113,9 mld. JPY (25,4 mld. Kč). Velkou měrou se na něm podílela filmová divize, a to téměř 64 miliardami jenů, které vydělal hlavně snímek Spider Man 2.
Oněch bezmála 114 mld. JPY ale není zdaleka jednoznačným úspěchem, třebaže částka představuje meziroční nárůst o 28,9 miliardy. Například divize elektroniky pokračuje ve ztrátovém hospodaření: v současnosti je v mínusu za 34,4 miliardy jenů.
Restrukturalizační plán nestačí
Problémy, s nimiž se Sony momentálně potýká, vyplouvají na povrch daleko zřetelněji z pohledu hospodářských výsledků za poslední fiskální čtvrtletí od ledna do března 2005. V těchto měsících skončila skupina s čistou ztrátou 56,5 miliardy jenů. Neúspěch stíhal nejen již zmiňovanou elektronickou divizi, ale také, trochu překvapivě, výrobu mobilních telefonů, tedy společný podnik SonyEricsson.
Tato firma dosáhla ve sledovaném čtvrtletí zisku před zdaněním ve výši 70 mil. EUR (2,13 mld. Kč), což je meziročně o 28 % méně. Poklesly jí i tržby, byť jen mírně na 1,29 miliardy eur. Přitom ještě před několika měsíci to vypadalo, že SonyEricsson začalo velmi úspěšně pronásledovat větší a silnější konkurenty, jako jsou Nokia nebo Samsung. Jenže právě konkurence nezaspala a nabídla svým zákazníkům mobilní telefony vyšší technologické kategorie za nižší ceny.
Sony bojuje také se stagnující poptávkou po DVD rekordérech, které tvoří nemalé procento výrobního sortimentu skupiny. Nejenže společnost nezvládla pružně reagovat na všeobecný pokles cen tohoto zboží, ale zároveň se stejně jako v případě mobilních telefonů nechala předběhnout konkurencí. Podobně vypadá situace také v segmentu plochých obrazovek.
Tváří v tvář tomuto vývoji by měla skupina Sony rychle přehodnotit svůj právě probíhající tříletý restrukturalizační plán, jenž má přinést celkové úspory ve výši 330 miliard jenů. Zaměřen je ovšem hlavně na propouštění několika tisícovek zaměstnanců po celém světě a snižování provozních nákladů. Možná by se měl rozšířit o položku: změna marketingové strategie.
– čzb –
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.