Jako mimořádně úspěšný označil minulý rok pro Tesco, britskou maloobchodní firmu, její generální ředitel Terry Leathy. Dvoumiliardový zisk však podráždil zemědělce a ekology, kteří tvrdí, že za úspěchem Tesca se skrývají náhrobní kameny jeho dodavatelů a drobných obchodníků.
Tesco jako první mezi britskými maloobchodními řetězci vykázalo zisk vyšší než 2 miliardy liber, přesně 2,03 mld. GBP (88,52 mld. Kč) před zdaněním, o 20,5 % vyšší ve srovnání s rokem předcházejícím. Celkový obrat společnosti stoupl o 12,4 % na 37,1 miliardy liber.
Z této částky skoro 80 % Tesco generuje na domácím britském trhu. Další obchody má v Irsku, Polsku, České republice, Slovensku a Maďarsku a v Asii provozuje samoobsluhy v Jižní Koreji, Číně, Japonsku, Tchajwanu, Thajsku a v Malajsii. Dohromady vlastní 2316 obchodů a zaměstnává 326 tisíc lidí. V Asii a ve střední a východní Evropě firmě loni stoupl obrat o 13,1 procenta.
Nejsledovanější však zůstávají strategie a výsledky Tesca ve Spojeném království, o němž se tvrdí, že na něm vládne mezi samoobslužnými velkoprodejnami nejtvrdší konkurence. Tím více si sir Leathy cení zvýšení tržního podílu Tesca na úkor ostatních konkurentů. Podle čerstvých průzkumů patří jeho firmě jedna ze tří liber utracených v britských velkoprodejnách. „Tento výsledek dokazuje širokou oblíbenost značky Tesco,“ prohlásil T. Leathy. Zároveň však varoval, že letošní rok se nemusejí vynikající výsledky opakovat. Náklady na obchodní činnost podle něj stoupají a spotřebitelský apetit Britů může poklesnout. Na tato varování reagovaly akcie Tesca na londýnské burze mírným oslabením kursu o 1 % na 3,18 libry.
Vynikající výsledky maloobchodního řetězce však vzbudily nářky jeho dodavatelů. Ti svého obchodního partnera obviňují, že zisku dosáhl jen díky tvrdému snížení nákupních cen od zemědělců. Přidali se Děti Zěmě, kteří se snaží dokázat, že Tesco svým růstem likviduje malé obchodníky a farmáře. „Vláda musí zavést účinnější ochranu dodavatelů a vyhlásit zákaz jakýchkoliv dalších akvizic,“ prohlašuje organizace Děti Země. Přizvukuje i Forum pro soukromé podnikání sdružující 25 tisíc malých firem: „Platíme vysokou cenu za úspěch Tesca,“ říkají. Vládní Úřad pro obchodní vztahy skutečně podnikl kontrolu ve všech britských maloobchodních řetězcích, zaměřenou na vztahy s dodavateli.
Maloobchodní gigant se nařčení brání tím, že jeho obchodní podmínky jsou sice tvrdé, ale spravedlivé. Růst obratu i zisku nepřipisuje snižováním nákupních cen, ale rozšířením prodávaného sortimentu. Prodej nepotravinářškého zboží loni vzrostl o více než 17 %, přičemž prodej oblečení a textilu se zvýšil o 28 procent. Tesco je také největším internetovým obchodem ve Velké Británii a jeho zisk z on-line prodejů v minulém roce stoupl více než o polovinu na 36 mil. GBP při tržbách 719 milionů liber. Tesco rovněž připomíná, že za jediný rok vytvořilo 25 tisíc nových pracovních příležitostí, z toho 11 tisíc ve Velké Británii.
– das –
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.