Při výběru prodejny, ve které hodlají zakoupit domácí elektrospotřebiče či elektroniku, kladou Češi důraz na celou řadu faktorů. Pro 33% domácností je důležitý odborný personál, který dokáže kvalifikovaně poradit, 32% se často rozhodují podle polohy prodejny. Na třetím místě co do významu jsou příznivé ceny (28%) a široká nabídka daného sortimentu (28%), až na pátém místě kvalita nabízeného zboží (16%).
Ukázal to reprezentativní výzkum „ELEKTRO 2005“, který realizovaly společnosti INCOMA Research a GfK Praha letos v únoru.
Přestože je vysoký podíl domácností nakupujících tento sortiment ve velkých širokosortimentních prodejnách (v Makru 20%, v Hypernově a Tesco hypermarketu 18%), hlavním nákupním místem zůstávají specializované řetězce – nejčastěji respondenti uváděli, Datart, Electro World a OKAY, v případě komunikační techniky zvítězily prodejny EuroTel.
Podíl těch, kteří v posledních letech zakoupili nějaké elektrozboží prostřednictvím internetu, vzrostl již na 17%.
Spotřebiteli nejlépe hodnoceným řetězcem z hlediska cenové úrovně je Proton/Euronics, co do šíře sortimentu zvítězil Electro World. Z hlediska kvality nákupního prostředí a dostupnosti a odbornosti personálu byl spotřebiteli nejlépe hodnocen řetězec K+B Expert.
Celkový trh maloobchodní trh s bílou technikou, spotřební elektronikou a drobnými spotřebiči v České republice v roce 2003 byl podle Obchodního panelu GfK cca 31,7 miliard Kč. Odhadujeme, že v roce 2004 byla velikost trhu přibližně na stejné úrovni s mírným růstem hodnoty celkově o 1-2%.
V kategoriích spotřební elektroniky v kusech trh u hlavních produktů roste, nicméně cenová eroze je značná, např u CRT televizorů průměrná cena poklesla o 10% , přičemž u kategorie 29″ TV byl pokles 20%, u DVD přehrávačů byl pokles cca 35%.
Téměř 80 % celkových výdajů na domácí elektrospotřebiče a spotřební elektroniku se realizuje ve specializovaných elektroprodejnách, zbylá část v nespecializovaných prodejnách (hypermarkety, C&C) a v kuchyňských studiích.
V kategoriích tzv. velké bílé techniky podíl hypermarketových řetězců klesá až pod hranici 9 %. Naopak roste význam specializovaných prodejců elektro a také kuchyňských/nábytkových studií, kde se prodávají zejména vestavné spotřebiče.