Téměř šest a půl milionu lidí používá denně v České republice tuhá mýdla (75,6 %), zatímco tekutá mýdla používá denně jen 33,3 % naší populace a sprchové gely pak dokonce v denní frekvenci pouze 28,6 % obyvatel. Tyto údaje vyplývají z výsledků výzkumu nákupního a spotřebního chování české populace Český Index, realizovaného společnostmi GfK Praha a TNSM na populaci 12 až 79 let.
Detailní pohled začneme nákupem. Tuhá mýdla nakupuje 63,3 % naší populace, tekutá mýdla nakupuje 44,6 % a sprchové gely nakupuje více než polovina naší populace (50,3 %) ve věku 12 až 79 let. Z pohledu spotřeby ukazují výsledky Českého Indexu jako nejpoužívanější opět tuhá mýdla – používá je 9 lidí z 10 (89,7 %). Mýdla tekutá používá 60,1 % naší populace a sprchové gely používá celkem 64,6 % respondentů. Velký rozdíl se u všech tří sledovaných produktových kategorií projevuje ve frekvenci spotřeby. Zatímco ze všech spotřebitelů tuhých mýdel je denně používá 84,3 % dotázaných, u tekutých mýdel je to již jen 52,1 % všech spotřebitelů a u sprchových gelů pak dokonce jen 44,3 % ze všech spotřebitelů.
Graf:
Frekvence spotřeby
Významný rozdíl se u všech tří zmíněných produktových kategorií ukazuje i v pohledu na loajalitu používaných značek. Nejvyšší loajalitu sledujeme u sprchových gelů. Ze všech spotřebitelů sprchových gelů používá pouze jednu značku 19,7 % respondentů, zatímco u tuhých mýdel je věrných pouze jedné značce 12,2 % dotázaných spotřebitelů a u tekutých mýdel dokonce jen 10 % jejich spotřebitelů.
Jak si stojí jednotlivé značky
Nejznámější značkou tuhých mýdel je v celé české populaci značka Fa (66,7 %) následovaná značkou Palmolive (66,4 %). Nejoblíbenější značkou tuhých mýdel je mezi jejich spotřebiteli značka Dove (10,2 %) následována značkou Camay (9,2 %). Nejčastěji spotřebovávanou značkou tuhých mýdel je mezi všemi spotřebiteli těchto mýdel značka Palmolive – kterou uvedlo 36,9 % dotázaných ve věku 12-79 let. Na druhém místě se pak umístila značka Fa (35,9 %), kterou s menším odstupem následují značky Camay (32,7 %), Lux (32,1 %) a značka Dove (27,7 %).
Jiná je situace na trhu u „sprchových gelů“. Zde pořadí značek podle znalosti kopíruje i pořadí značek řazených podle jejich spotřeby. Nejznámnější značkou „sprchových gelů“ je značka Fa (57,0 % celé naší populace) následovaná značkou Palmolive (53,6 %). Nejoblíbenější značkou „sprchových gelů“ je pak značka Dove (13 %) následována s větším odstupem značkou Fa (8,8%) ze všech spotřebitelů „sprchových gelů“.
Nejčastěji spotřebovávanou značkou „sprchových gelů“ je značka Fa (34,6%), značka Palmolive (33,8 %) a na dalších místech pak značky Dove (29,4%), Nivea (28 %) a Lux (21,6 %).