Příčin, které způsobují nestabilitu realitního trhu s byty je několik. Kromě klasických tržních mechanismů nabídka – poptávka je ve hře důvěra klientů i majitelů a také celková úroveň obchodníků s nemovitostmi.
K poklesu cen paradoxně přispěl vstup ČR do Evropské unie. Došlo k navýšení cen bytů v naději, že po vstupu se do země pohrnou koupěchtiví cizinci. Další poměrně početná skupina majitelů své byty neinzerovala na trhu a čekala na příhodnější moment. „Oproti očekávání se počet zájemců o koupi nezvýšil a kromě toho mnoho lidí zvažovalo koupi bytu právě kvůli poměrně vysokým cenám. Po květnu 2004 tak došlo k výraznému poklesu cen bytů na trhu, což způsobilo příliv dalších bytů, které opět způsobily propad cen. A cenového dna ještě není dosaženo,“ varuje Jana Kneschke, majitelka poradenského servisu Czech Property Consulting.
Za poslední tři roky cena bytů ke koupi klesla o více jak 30 procent a očekává se pokles mezi 6 až 10 procenty i v roce příštím. Výrazně klesl zájem o panelové byty na okraji měst – lidé mnohem raději investují do domku s vlastní zahradou. Kromě toho je velice pravděpodobné, že od 1. ledna 2007 bude daňové zatížení stavebnictví přesunuto z nízké, pětiprocentní sazby do sazby devatenáctiprocentní. Přese všechno však koupě bytu – zejména ve staré zástavbě a na dobré adrese – i nadále zůstává výhodnou investicí, a to zejména při plánované střednědobé až dlouhodobé výnosnosti.
Důležitým faktorem je důvěryhodnost realitní kanceláře. V České republice neexistuje povinné licencování makléřů jako v ostatních zemích EU. Dokonce zde neexistuje ani závazný etický kodex platný pro všechny realitní kanceláře. Jednou z mála institucí je například Asociace realitních kanceláří, jejíž hlas je spíše poradní.
V ČR rovněž donedávna neexistoval nezávislý poradenský servis, který by byl objektivní třetí stranou při určování tržní či odhadní ceny nemovitosti, vypracoval by analýzy ohledně návratnosti investic a celkově by tak doplnil portfolio, na které je evropský investor zvyklý. Tuto mezeru vyplnila služba Czech Property Consulting (CPC – www.PropertyConsulting.cz), která je k dispozici jak malým nebo jednorázovým domácím investorům a zákazníkům, tak i zahraničním klientům nebo realitním kancelářím.
CPC vznikl na sklonku roku 2004 s cílem podpořit důvěryhodnost českého realitního trhu, rozšířit spektrum nabízených služeb o nezávislé a vyvážené informace,o které se bude moci opřít jak kupující či pronajímající klient, tak i realitní kancelář. „Jedinečnost CPC spočívá v naprosté nezávislosti – tento poradenský servis sám do nemovitostí neinvestuje, není v majetkovém či zaměstnaneckém vztahu s investory do nemovitostí a rozhodně není realitní kanceláří,“ upřesňuje majitelka Jana Kneschke. Stejně tak věří, že tento krok povede k lepším vztahům mezi realitními kancelářemi a jejich klienty, zlepší pověst českého realitního trhu ve světě a přinese tak výrazný prospěch nejen zainteresovaným stranám, ale i České republice jako celku.
– red –