Japonské Sony, jedna z ikon světového elektronického průmyslu, počítá už jen týdny do konce března, kdy ohlásí své hospodářské výsledky za uplynulý finanční rok. Již teď ale muselo vedení společnosti oznámit, že protentokrát Sony na rekordním zájmu o elektroniku příliš neprofitovalo. Důvodem může být mimo jiné trochu nejasná marketingová strategie.
Společnosti Sony se stalo přesně to, co se legendám občas stává. Podlehnou vlastní genialitě. Svět ovšem už dávno nežije v roce 1979, kdy Sony přišlo na světový trh s přenosným hudebním přístrojem jménem Walkman, který pak dal ve většině jazyků jméno všem stejným konkurenčním výrobkům bez rozdílů značky. Ono čtvrtstoletí, které uplynulo od té doby, proměnilo dokonale situaci na světových trzích. Konkurence vylepšila své pozice a svou sílu, takže nestačí pouze přijít s „geniálním” výrobkem. Jenom to, že moje jméno zná celá planeta, už totiž dávno úspěch nezaručuje.
Konkurence šlape na paty
Na základě momentálních obchodních výsledků muselo Sony snížit celoroční výhled zisku o celých 50 mld. JPY (11,283 mld. Kč) na 110 mld. JPY a počítá rovněž s nižším obratem. Už teď se ví, že celý loňský kalendářní rok setrvávala ve ztrátě klíčová divize vyrábějící elektroniku. Ta je v současnosti v mínusu, jenž dosahuje více než 35 miliard jenů. Vzrůst by měly pouze čisté výnosy, ale to jen díky daňovým úsporám z operací ve Spojených státech amerických.
S problémy se Sony potýká již delší čas. V říjnu 2003 byl vyhlášen restrukturalizační plán, jenž měl přinést úspory ve výši 335 miliard jenů. Nyní se zdá, že plán zůstane jen na papíře. Jako chybná se ukázala i marketingová strategie ze sklonku minulého roku, kdy se Sony snažilo posílit svůj tržní podíl. To se mu sice podařilo, jenže při tlaku levnějších konkurentů musela společnost rovněž snížit své ceny. Levněji se tak loni nechaly nakoupit DVD přehrávače stejně jako nejmodernější televizory s plochými obrazovkami. Jenže třeba právě DVD techniku dnes vyrábí konkurenční Panasonic nejen ještě levněji než Sony, ale zároveň i ve srovnatelné kvalitě.
Zase chybný marketing?
Letošní rok by měl být ve znamení nové generace PlayStation, jemuž Sony říká „Walkman 21. století”. Přístroj je vybaven nejen hrami, ale rovněž technologií umožňující přehrávání filmů. Od minulého měsíce, kdy se objevil na trhu v Japonsku, se přístroje prodalo na 800 tisíc. V nejbližší budoucnosti má PlayStation Portable nastoupit cestu za zákazníky v USA. To už by měl být vybaven také telefonem a dalšími funkcemi. Do konce letošního roku by se jich mělo vyrobit kolem 2 milionů.
Těžko ovšem říci, zda se japonská legenda poučí z vývoje minulých měsíců, protože v marketingu zatím vsadila opět především a hlavně na tento jediný produkt.
– čzb –
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.