Běžně se na svátek svatého Valentýna připravují květinářství, klenotnictví, parfumerie, restaurace, cestovní kanceláře i hotely. Tedy všichni, kteří mohou nabídnout trochu romantiky pro tu správnou zamilovanou náladu. Ostatní firmy na využití Valentýna již tolik nemyslí a není výjimkou, že na propagaci k tomuto datu nemají ani vymezený rozpočet. Už jste třeba viděli banku, která by 14. února přišla s valentýnskou propagací?
Pro malou firmu by proto nemělo být těžké ani finančně nákladné odlišit se od ostatních a přijít s něčím, co obzvláštní provoz firmy a kontakt s klienty právě v den tohoto svátku. Základní myšlenka je opravdu jednoduchá: připravte cokoli, co dá v tento den vašim klientům pocit výjimečného zacházení. Můžete všem klientům, kteří k vám na Valentýna přijdou, rozdávat rudé růže nebo malé květiny v květináčcích, nebo veškeré koupené zboží opatřit červenými samolepkami ve tvaru srdce, hlásajícími Máme vás rádi, přijďte zas! Ti, kdo naleznou nějakou tu korunu navíc v marketingovém rozpočtu, mohou dokonce připravit malou večerní párty pro své významné klienty, samozřejmě s předváděním posledních novinek.
Buďte kreativní, nemusíte se držet pouze myšlenky lásky a zamilovanosti. Ukažte také svoji velkorysost a ochotu pomoci potřebným, uspořádejte například valentýnskou sbírku na pomoc nejbližšímu azylovému domu, dětskému domovu nebo kojeneckému ústavu. Darujte jídlo nebo přikrývky bezdomovcům, ukliďte veřejné prostory v blízkosti vaší firmy – je tisíc dalších věcí, které můžete udělat, a o kterých můžete také dát okolnímu světu vědět. Nabízí se také souvislost se srdcem – tedy lidským srdcem, nikoli tím symbolickým. Můžete část tržeb věnovat nejbližší kardiologii nebo se rozhodnout, že půjdete jako firma darovat krev.
Malá firma žije především z toho, co si o ní lidé řeknou, a je proto velice důležité, aby se snažila do povědomí dostat a systematicky jej budovat. Známé svátky a události jsou pro vytváření pozitivního povědomí jednou z nejlepších příležitostí. Lidé stále budou nakupovat dárky pro své nejbližší, ať už při příležitosti Valentýna, vánoc, Dne matek nebo Dne dětí. Ať už pro takový svátek vymyslíte cokoli jedinečného a mimořádného, přispějete velice snadno k podpoře svého podnikání.
Několik dalších tipů pro vaši valentýnskou propagaci
Různé firmy potřebují různé způsoby propagace, zde je několik nápadů pro inspiraci. Některé jsou vhodné spíše pro poskytovatele služeb, jiné pro obchodníky, ale jistě si vyberete to, co bude vašemu podnikání vyhovovat nejlépe.
- Valentýn je oslavou vztahu, a vztah vždy představují dva. Připravte tedy valentýnskou akci 1+1 zdarma – například masáž pro ni a pro něj za jednu cenu.
- Pokud je váš sortiment takové povahy, že nemůžete očekávat zvýšený zájem o vaše zboží díky nákupu valentýnských dárků, nabídněte vašim zákazníkům alespoň perníčky nebo sušenky ve tvaru srdíčka.
- Předem rozdávejte kupony na slevu, platnou pro valentýnský nákup vašich služeb nebo zboží. Aby kupon jen tak nezapadl, připravte jej ve tvaru srdce.
- Také děti potřebují v den svátku všech zamilovaných pozornost, připravte proto ve své provozovně pro ně nějakou akci. Mohou například tvořit malé dárečky pro své rodiče nebo školní lásky nebo jim můžete rozdávat omalovánky (stačí jeden papír s obrysovou kresbou s valentýnskou tématikou, na internetu jich naleznete stovky ke stažení zdarma – stačí na některém světovém vyhledavači zadat vyhledávání výrazu „Valentine‘s Day coloring pages“).
- Obalte svoji provozovnu, obchod, kancelář či web do červena nebo do růžova. Hodně lidem se to bude zdát kýčovité, ale valentýnské náladě to prospěje, zejména pokud zároveň nabídnete nějakou akci nebo slevu. Šikovnějším na takovou výzdobu bude stačit dvacet korun na nákup krepového a barevného papíru. Krepový papír nastříháte na dlouhé, 3cm široké pruhy, z červeného papíru vystřihněte co nejvíce srdíček, nalepíte je podle náhodného vzoru na pruhy a valentýnský závěs je na světě.
- Nabídněte kolemjdoucím nápad na valentýnský dárek, umístěte jej se správným nápisem ve výloze. Podvědomí pracuje spolehlivě.
- Sponzorujte valentýnskou výzdobu na nějakém veřejném místě. Domluvte se s příslušným úřadem, že na Valentýna například ozdobíte kašnu na náměstí červenými a růžovými balónky a nápisem s vhodným přáním a odkazem na vaši firmu.
- Připravte svých firemních Top 10 nápadů na neobvyklý romantický dárek a umístěte takový seznam ve výloze, na webu a také jej nabídněte spřáteleným novinářům.
- Staňte se pořadatelem a sponzorem večeru pro zamilované, je to ostatně ideální příležitost, jak vytvořit alianci s blízkým květinářstvím, restaurací, kosmetickým salonem apod. Součástí může být aukce, jejíž výtěžek bude věnován na charitativní účely.
- Označte vybrané produkty symbolem srdce a dejte klientům vědět, že jejich nákupem přispívají určitou částku na dobročinné účely (samozřejmě nezapomeňte uvést na jaké).
Autor: Jana Zatloukalová