Zdá se, že loňský rok ukončil téměř pětileté období stagnace internetové reklamy. Podle všeho se internet konečně přiblížil svým silným konkurentům televizi a tisku a stal se tak plnohodnotným hráčem na reklamním trhu. Výnosnost reklamy potvrzují i nejnovější hospodářské výsledky největšího světové portálu, amerického Yahoo.
Právě reklamě je připisován rozhodující vliv na více než zdvojnásobení zisku společnosti Yahoo. Ta si polepšila nejen ve výsledcích za poslední loňské čtvrtletí, ale také za celý minulý rok.
Přibývá peněz i uživatelů
Za poslední tři měsíce s datem 2004 si Yahoo připsalo zisk ve výši 187 mil. USD (4,33 mld. Kč), což představuje meziroční nárůst o téměř 150 procent. Obrat za stejné období dosáhl 1,08 mld. USD, tedy o 63 % více než ve stejném období 2003. Za celý loňský rok posunula společnost zisk o 602 miliony výše, když se zastavil na částce 840 milionů dolarů. Do ní je však nutno započítat i zisk z prodeje podílu ve firmě Google. I tak ale dojdeme k číslu 526 mil. USD, tedy k meziročními růstu o 288 milionů. Celoroční obrat pak činil 3,58 miliardy dolarů.
Yahoo v současnosti zaměstnává 7600 lidí a pyšní se 345 miliony uživatelů. To je 24 % více než ve třetím předloňském čtvrtletí. Společnosti také závratně roste počet zákazníků, kteří od ní odebírají placené služby. Momentálně jich uvádí kolem 8,4 milionu za poslední loňské čtvrtletí, zatímco v období od července do září 2004 jich měla o 800 tisíc méně a o rok dříve dokonce o 3,2 miliony méně.
Boj o první místo
Předešlá čísla naplnila vedení společnosti nebývalým optimismem, především pak ve výhledech na letošní rok. V prvních měsících roku 2005 proto očekává obrat až 805 mil. USD a za celý letošní rok pak 3,65 miliardy dolarů. Firma rovněž trvá na tom, že je skutečnou jedničkou mezi internetovými společnostmi na celém světě.
Trochu střízlivěji se na tuto skutečnost dívá nedávný průzkum marketingové agentury Keynote System. Podle ní je největším světovým vyhledávačem stále Google. Teprve na další příčce uvádí Yahoo a na třetím místě portál MSN, jenž patří Microsoftu. Nicméně stejný průzkum přiznává, že právě Yahoo a MSN vykazují daleko větší potenciál růstu než současná jednička. V případě Yahoo je to především proto, že společnost neustále investuje do nových technologií, které zlepšují vyhledávání a právě díky nim přibývá nalezených odkazů.
– čzb –
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.