Výzkum trhu

Před automobilkami stojí v příštích pěti letech velké výzvy, říkají manažeři z oboru

Automobilový průmysl, sdružující výrobce automobilů a jejich subdodavatele, má před sebou tak velké výzvy jako nikdy dříve. Jak se s nimi v příštích letech vyrovná, ovlivní podobu celého odvětví na dlouhou dobu dopředu. Toto očekávání nedávno vyjádřili manažeři automobilového průmyslu z Evropy i USA v průzkumu, který mezi nimi provedla společnost KPMG. Mezi problémy nejbližší budoucnosti podle nich patří mimo jiné nadvýroba, snižující se ziskové marže a klesající zákaznická loajalita

Ziskovost

Nadvýroba zůstává
Většina (83 %) manažerů z automobilek si myslí, že nadvýroba během příštích pěti let zůstane stejná, nebo se dokonce zvýší. Subdodavatelé automobilek jsou o něco méně skeptičtí, stejný názor jich má 60 %. Podle jednoho z nich totiž existuje nejvyšší nadvýroba právě u výrobců vozů, směrem dolů v dodavatelském řetězci pak tento jev klesá.
Podle názoru jednoho z manažerů je nadvýroba způsobena mimo jiné zahraničními dovozci automobilů. Globální nadvýrobu by pravděpodobně podstatně omezilo uzavření dnes stále provozovaných 60 – 70 let starých závodů.

Globální konkurence

Úspory budou závislé na inovacích
Mnoho manažerů cítí, že roky 2001 a 2002 budou relativně málo ziskové. Když byli dotázáni, které roky v období 2000 až 2005 budou podle nich nejziskovější, pouze dvě procenta prohlásila, že to bude rok 2001 nebo 2002. Čtvrtina (24 %) předpokládá, že nejlepším rokem bude rok 2004.
Snižování nákladů je podle dotázaných manažerů stále těžší a těžší. Relativně jednoduché kroky již byly učiněny a další postup bude obtížnější. Cestou ke snižování nákladů může být podle více než poloviny manažerů využití počítačových simulací, zlepšení komunikace včetně využití internetu a outsourcing

Minimálně dva z pěti respondentů také uvedli inovaci výrobních linek, posílení marketingu a zlepšení distribuce.
Závěr je tedy jednoznačný: většina zbytečných nákladů byla ve výrobních řetězcích již odstraněna. Budoucí úspory jsou závislé na technologických inovacích.

Loajalita zákazníků dále klesne
Pokud se týká loajality klientů ke značkám, polovina dotázaných manažerů zastává názor, že dojde k poklesu, polovina je přesvědčena o jejím nárůstu.. Důležitý je ale fakt, že v porovnání s minulostí třetina manažerů zaznamenává podstatný rozpad dřívější „téměř slepé“ loajality ke značce. Jeden z dotázaných manažerů říká: „Sami jsme klienty naší marketingovou strategií naučili hledat nejlepší nabídku na trhu.“

Automobilky se bojí riskovat
Velké společnosti jsou konzervativní svojí podstatou. Automobilky se obávají rizik natolik, že pouhý náznak problému má často za následek předčasné rušení nových designů a konceptů. Vzhledem k současnému všeobecnému rozvoji to může dále oslabit loajalitu zákazníků ke značce.

Realistický pohled na e-business
Nejdůležitější bude podle dotázaných manažerů e-business pro vztah automobilek s dodavateli (83 % z nich si myslí, že bude extrémně důležitý). Rostoucí ale bude jeho role také ve vztahu k zákazníkům. Pouze 14 procent manažerů si myslí, že se v budoucnu bude prodávat méně automobilů on-line, podle 57 % naopak nákupy nových automobilů přes internet vzrostou. Podle Juniper Communication v roce 2004 počet automobilů prodaných on-line vzroste na 1,3 milionu, na rozdíl od 17 000 v roce 1999. Další známkou tichého, ale pravidelného růstu automobilového e-businessu je fakt, že podle Forrester Research bude do pěti let své nákupy automobilů financovat 700 000 zákazníků on-line způsobem, zatímco dnes je to pouze 30 000.

e-business

Cesty k úspěchu
Respondenti průzkumu se shodli na existenci trendu směřování ke konsolidaci, především mezi dodavateli automobilek. Automobilky podle nich platí stále méně a stále více outsourcují. To nutí dodavatele ke konsolidaci, díky níž mohou lépe uspokojit požadavky svých zákazníků.
Čtyři z pěti respondentů si myslí, že v budoucnosti budou strategická spojenectví a spolupráce mnohem důležitější než fúze a akvizice.
Další cestou ke snížení nákladů a získání konkurenční výhody bude zkrácení cyklu vývoje výrobku. 42 procent manažerů si myslí, že cyklus vývoje nových výrobků se během příštích pěti let dramaticky zkrátí. Jednou z cest k tomuto cíli je méně modelů s vyšší úrovní globální standardizace.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!