Podle INCOMA Research dosáhl v r. 2004 celkový obrat deseti největších obchodních skupin již 222 mld. Kč a vzrostl proti r. 2003 o 20 mld. Kč.
První místo absolutně získal stejně jako v minulých letech řetězec cash&carry prodejen Makro patřící do mezinárodní skupiny Metro. Největším maloobchodníkem zůstal stejně jako před rokem Ahold (prodejny Albert a Hypernova). Na třetím místo se v těsném závěsu za Aholdem dostala skupina Schwarz (prodejny Lidl a Kaufland), která také dosáhla největšího meziročního nárůstu obratu. Následuje skupina REWE (prodejny Billa a Penny Market) a dále Tesco, Globus, Tengelmann (diskonty Plus a hobbymarkety OBI). Téměř shodného obratu dosáhla společnost Carrefour a skupina Spar (hypermarkety Interspar a velkoobchod Spar Šumava). Mezi TOP10 firmami se jako každoročně umístila i společnost Delvita.
Od roku 2001 rostou tržby TOP10 obchodních firem pomaleji než v předcházejících letech, ale zatím nelze mluvit o stagnaci. Hlavním motorem růstu je v posledních letech jednak rozvoj menších („kompaktních“) hypermarketů, jednak rychlá expanze diskontních řetězců.
TOP10 obchodních skupin na českém trhu (podle tržeb r.2004)
Pořadí | Skupina / Firma | Název prodejen | obrat (mld. Kč) |
| změna 2003 / 2004 | |||
2004 | 2003 | 2003 |
| 2004 |
| |||
1. | 1. | Makro Cash&Carry ČR, s.r.o. | Makro | 35,7 |
| 38,2 | * | + 2,5 |
2. | 2. | Ahold Czech Republic, a.s. | Albert, Hypernova | 32,5 | * | 34,6 | * | + 2,1 |
3. | 3. | Schwarz ČR (skupina) | Kaufland, Lidl | 27,0 | * | 34,5 | * | + 7,5 |
4. | 4. | REWE ČR (skupina) | Penny Market, Billa | 22,3 | * | 23,3 | * | + 1,0 |
5. | 5. | Tesco Stores ČR, s.r.o. | Tesco hypermarket, Tesco OD | 19,0 | * | 21,0 | * | + 2,0 |
6. | 6. | Globus ČR, k.s. | Globus, Baumarkt Globus | 18,2 |
| 19,0 |
| + 0,8 |
7. | 7. | Tengelmann ČR (skupina) | Plus, OBI | 17,7 | * | 18,9 | * | + 1,2 |
8. | 9. | Carrefour ČR, s.r.o. | Carrefour | 10,0 | * | 11,0 | * | + 1,0 |
9. | 10. | Spar ČR (skupina) | Interspar, Spar | 9,0 | * | 11,0 | * | + 2,0 |
10. | 8. | Delvita, a.s. | Delvita, Delvita City, Proxy, Sama | 10,0 | * | 10,0 | * | 0,0 |
1.-10. | CELKEM |
| 201,4 | * | 221,5 | * | 20,1 |
= odhad INCOMA Research
Obraty jsou uvedeny včetně DPH a vycházejí z předběžných výsledků za rok 2004.
Pramen: INCOMA Research / Moderní obchod