Slavná americká společnosti Apple ukončila na sklonku loňského roku první čtvrtletí svého současného fiskálního roku. Bylo to čtvrtletí veskrze úspěšné a ještě navíc rekordní. Úspěch lze jednoznačně přičíst především iPodu, malému přístroji přehrávajícímu hudbu, která se stala hitem mezi mládeží především ve Spojených státech amerických.
Monitorované čtvrtletí se v podstatě krylo s předvánočním obdobím, což bylo také na konečných výsledcích velmi patrné. Vedení společnosti se sice utápí ve spokojenosti, ale zároveň důrazně upozorňuje na to, že opakování podobného úspěchu se nedá v nejbližších měsících očekávat. A to i navzdory tomu, že firma chystá několik dlouho očekávaných novinek.
Příští čtvrtletí už rekordní nebude
Za první fiskální čtvrtletí dosáhla společnost Apple zisku ve výši 295 mil. USD (9,5 mld. Kč), když ve stejném období roku 2003 to bylo „pouhých” 63 mil. dolarů. Výrazně, a to o 75 %, stouply rovněž tržby, které se vyšplhaly na 3,49 mld. dolarů. Přese všechna rekordní čísla zůstává firma velmi racionální ve výhledech na hospodářské výsledky právě probíhajícího čtvrtletí. Vydala odhady, že obrat by neměl překročit 2,9 miliardy.
Málokdy se stane, že za tržbami stojí v podstatě jediný výrobek. V případě firmy Apple se tomu tak skutečně stalo. Především americkému trhu se spotřební elektronikou dominoval před Vánoci hudební přehrávač iPod. Po celém světě se ho doposud prodalo na 10 milionů kusů, přičemž polovina z toho právě před loňskými Vánocemi.
Hudba v balíčku žvýkaček
Na neustále rostoucím trhu s mobilními hudebními reprodukčními přístroji i s hudebními nahrávkami šířenými po internetu není ale společnost Apple sama. Tlačí se na ni především Napster. Ten se snaží nabídnout milovníkům hudby nejen nahrávky levnější než Apple, ale především nahrávky, které jsou kompatibilní s různými reprodukčními přístroji. Hudební formát iTunes od Applu je totiž možné přehrávat právě jenom v iPodech.
Apple hodlá bojovat s konkurencí některými dalšími novinkami, mezi než se řadí nová, levnější a menší verze iPodu, jež by měla být ve Spojených státech amerických prodávána ze necelých 100 dolarů. Přístroj je veliký asi jako balíček žvýkaček.
Právě od něj si slibuje Apple další vydatnou podporu pro zisky v příštím čtvrtletí stejně jako od nového osobního počítače Mac mini. Ten by měl konkurovat hlavně produkci společností jako je například Dell, jíž by se měl blížit i cenou dostupnou pro běžného uživatele.
-čzb-
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.