Český maloobchodní trh se po vstupu do EU navenek příliš nezměnil – cenová hladina je v zásadě stabilní, trhu dominují již dříve etablovaní silní mezinárodní hráči. Pod tímto zdánlivě klidným povrchem však nazrávají velké změny.
Razantně se mění struktura dodavatelů – na trhu se začíná uplatňovat v široké míře zboží dovážené zejména ze sousedních členských zemí EU (vč. Polska a dalších nových členů). Řada českých výrobců se naopak zaměřuje daleko více na export. Zjevně se chystá další vlna konsolidace obchodních řetězců ve střední Evropě, vrcholí expanze výstavby obchodních center a s ní spojený rychlý rozvoj sítí nepotravinářských prodejen.
Obchodníci na novou tržní situaci reagují utužením konkurenčního boje a eskalací slevových válek, hledají však i inspiraci pro svůj další rozvoj. Svědčí o tom enormní zájem o Czech Retail Summit 2005, první po vstupu do EU, který se koná ve dnech 1.–2.2. 2005 v pražské Sazka Areně. Měsíc před konferencí již byly registrovány 4 stovky účastníků, tj. zhruba o 25% více než v předchozích ročnících. Záměr organizátorů přilákat na letošní jedenáctý ročník této tradiční akce tisíc účastníků se tedy zatím zdá být realistický.
Program Czech Retail Summitu 2005 má tato těžiště:
1. Hledání rovnováhy mezi regulací a liberalizací maloobchodního trhu
V této části vystoupí jeden z globálních top managerů skupiny TESCO p. Harjeet Drubra, makroekonomický expert vídeňského institutu WIIW p. Peter Havlik či předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže p. Josef Bednář. Stanovisko Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR představí jeho prezidentka pí. Helena Pískovská.
2. Příklady úspěšných řešení z českého i evropského trhu
K tomuto tématu se vyjádří jak zástupci obchodu (jednatel českého Sparu p. Martin Hruška a šéf největší evropské nákupní aliance EMD p. Peter Hampl), tak představitel dodavatelů (p. Tomáš Kadlec, předseda Českého sdružení pro značkové výrobky). Typy a triky, jak zalistovat výrobky v západoevropském obchodě nastíní p. Mike Dawson, zástupce špičkového německého odborného týdeníku Lebensmittel Zeitung.
3. Diskusní fórum k perspektivám středoevropského obchodu
Se svými názory se podělí jak reprezentanti národních svazů obchodu z Polska, Slovenska a Německa, tak top manageři 2 klíčových obchodních systémů činných v regionu (generální ředitel Ahold Central Europe p. Jacquot Boelen a reprezentant spotřebního družstevnictví pan Peter Boros z managementu COOP Hungária). Analýzu středoevropského trhu budou prezentovat p. Zdeněk Skála z INCOMA Research a p. Tomáš Krásný z Fessel – GfK Vídeň.
4. Slavnostní večer spojený s udílením českých a slovenských cen Zlatý dukát 2005
Společenská část summitu proběhne rovněž v atraktivním prostředí Sazka Areny a je letos nově pořádána v těsné spolupráci s časopisem Moderní obchod.
5. Diskusní workshopy k vybraným otázkám rozvoje obchodního trhu
Druhý den summitu je zcela vyhrazen pro intenzivní diskusi a výměnu zkušeností v 10 workshopech. Dosavadní zájem již registrovaných účastníků (zejména top managerů) se nejvíce soustřeďuje na témata spojená s aktuálními problémy obchodu po vstupu do EU, na workshopy věnované vztahům obchodu se strategickými partnery (zákazníky a dodavateli) a v neposlední řadě na diskusi na téma jak přežít na trhu vedle diskontů a hypermarketů. Další sekce věnované efektivnímu využití lidského kapitálu, logistice/supply chain managementu a ochraně spotřebitele se setkávají s ohlasem hlavně mezi specialisty z výrobních i distribučních firem.
Tradiční konference o rozvoji obchodu v ČR, konaná od minulého roku pod značkou Czech Retail Summit, je organizována Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR, Fakultou mezinárodních vztahů VŠE v Praze a společností INCOMA Consult. Summit se koná díky spolupráci s řadou subjektů – největší podporu letos poskytly Živnostenská banka (platinový partner), Eurotel (komunikační partner) a SAP (odborný garant).
Novinky z přípravy konference jsou průběžně publikovány na www.retail21.cz/summit.